JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Lähes mitä tahansa teholähteitä voi kytkeä rinnakkain, mutta joskus se vaatii useiden ulkoisten komponenttien käyttämistä. Käyttäjän on tunnettava tarkasti kunkin laitteen ominaisuudet, eikä yhdistelmällä aina päästä yhtä hyvään suorituskykyyn kuin isommalla yksittäisellä teholähteellä.

Molemmin päin liitäntäänsä istuva C-tyypin USB-liitin yksinkertaistaa tietokoneiden ja ulkoisten laitteiden tapaa siirtää dataa ja virtaa molempiin suuntiin. USB-C-ekosysteemi on käynnistämässä aikakautta, jossa jokainen laite tarvitsee vain yhden pienen kaapelin.

Tiellä pysyminen, pysäköinti, ajaminen ruuhkissa. Uusimmat ADAS-tekniikat (Advanced Driver Assistance Systems) pystyvät jo kaikkeen tähän. Tulevat järjestelmät suorittavat kasvavan joukon tehtäviä kuljettajan puolesta. Monia haasteita pitää kuitenkin ratkaista ennen kuin robottiautosta tulee todellisuutta.

Tulevaisuudessa robotit pystyvät työskentelemään turvallisesti ihmisten kanssa tuotantolinjalla. Automaatioyritys Omron on jo alkanut kehittää teknologiaa, jolla robotti saadaan tietoiseksi rajoistaan, minkä lisäksi kehitteillä on uusia näkökulmia robottiturvallisuuden mahdollisiin ongelmiin.

Kehittyneet kuljettajan apuvälineet (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) lisäävät autolla ajamisen turvallisuutta, mutta joissakin tapauksessa ne saavat auton ajamaan itsestään. Tätä laki ei salli, joten autojen pitää tunnistaa, milloin kuljettajan kädet ovat ratilla. Tähän avuksi on tulossa älypuhelinten kosketusnäytöiltä tuttu kapasitiivinen aistiminen.

Mikro-ohjaimeen integroitu LCD-näytönohjain tarjoaa suoraviivaisen tavan ohjata nestekidepaneelia. Sisäinen biasointi, kontrastinsäätö ja tehonsäästöpiirit poistavat ulkoisten komponenttien tarpeen. Suunnittelijat voivat joustavasti hyödyntää näitä ominaisuuksia tinkimättä näytön laadusta.

Kun Microchip meni pörssiin vuonna 1993, monet asiantuntijat sanoivat että 8-bittinen oli kuollut. Kuitenkin 20 vuotta myöhemmin 8-bittiset ovat edelleen suurin mikro-ohjainten markkina rahassa mitattuna.

Pariston autonomia – siis sen itsenäisyys ja toiminta-aika - on keskeinen kysymys kaikissa puettavissa ja esineiden internetiin kytketyissä laitteissa. Käyttäjät eivät halua ladata paristoja jatkuvasti, ja jaetussa anturiverkossa jatkuva paristojen vaihtaminen tai uudelleenlataaminen voi olla hyvin epäkäytännöllistä jos ei peräti mahdotonta. Kuvittele, millaista on vaihtaa sillan betonipylvääseen kiinnitetyn rasitusanturin nappiparisto.

Aiemmin lähinnä sotilas- ja satelliittitekniikan reaalisovelluksiin edennyt ohjelmistoradiotekniikka SDR yleistyy tulevaisuudessa muissakin langattomissa järjestelmissä kuten kännykkä- ja IoT-sovelluksissa. Puolijohdetekniikan vahva kehitystyö on tuonut suunnittelijoiden avuksi uusia tehokkaita työkaluja. Softaradio syntyy kätevästi helppokäyttöisellä kehitysalustalla.

Univaikeudet yleistyvät yhteiskunnassamme ja niillä voi olla hoitamattomina haitallinen vaikutus ihmisen terveyteen ja elämänlaatuun. Perinteinen PSG-unianalyysi eli polysomnografia on kallista, hankalaa ja aikaavievää. Sen voi korvata ballistokardiografialla eli BKG:llä.

Auton ratista löytyy nykyään yhä enemmän mekaanisia nappeja, joilla erilaisia laitteita ohjataan. Jatkossa ne korvataan 3D-kosketusta ymmärtävillä ohjaimilla.

Informaation ja IP-omaisuuden suojaaminen on yhä vaikeampaa. Paras ratkaisu suojata data on käyttää monikerroksista menetelmää. Sen pohjalla on rautatason suojauksen tuova FPGA-piiri.

Seuraavan sukupolven alustat vaativat yhä enemmän innovatiivisia ratkaisuja, jotka kasvattavat suorituskykyä, alentavat tehonkulutusta ja tekevät FPGA-toteutuksista fyysisesti pienempiä. 3D-järjestelmäpiireissä yksi parhaimpia keinoja on Intelin EMIB-liitäntä.

Monilla liikkujilla on nykyään ranteessaan sykemittari, joka nojaa PPG–mittaamiseen. Tällaisen rannekkeen suunnittelu on iso haaste sekä mekaanisesti että sähköisesti.

Pmod-määritysten mukainen FPGA-pohjainen ohjainkortti on tehokas ja monipuolinen väline anturisolmuverkkojen ja muiden IoT-järjestelmien kehittäjille. Se tarjoaa käyttöön kattavan valikoiman helposti laajennettavia ratkaisuja, joiden avulla suunnittelijat voivat nopeasti, luotettavasti ja edullisesti vastata järjestelmien rakentamisen haasteisiin.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template