Akut ovat olennainen osa monia teknologiatuotteita. Insinöörien on kuitenkin oltava varovaisia niiden määrittämisessä ja valinnassa sekä minimoidakseen niiden ympäristövaikutukset että parantaakseen järjestelmien suunnittelua vähentämällä virrankulutusta ja pidentämällä akun käyttöikää.
Esineiden internetistä tulee triljoonien eurojen liiketoimintaa, mutta vain standardien avulla. Ilman standardeja ei voi taata, että eri valmistajien laitteet toimivat yhteen.
Tehonmuunnoksiin tarkoitettujen uusien järjestelmien on samanaikaisesti kehityttävä yhä pienemmiksi, halvemmiksi ja hyötysuhteeltaan paremmiksi. Sveitsiläinen LEM on kehittänyt tähän avuksi integroidun HMSR-virta-anturipiirin. Tuotepäällikkö Clément Amilien selventää, miksi.
Vielä joitakin aikoja sitten sähkölaitteiden maadoittamiselle ajateltiin vain yksi keskeinen syy: turvallisuus. Vaikka ihmisten suojaaminen sähköiskuilta on edelleen ensiarvoisen tärkeää, myös modernin kulutuselektroniikan häiriöille herkät multimedia- ja viestintätoiminnot vaativat vankan ja kattavan maadoitusstrategian kehittämistä laitteille ja järjestelmille.
Vaikka piikarbidi (SiC) on ollut tunnettu useita vuosikymmeniä, se nähdään edelleen ”uutena” teknologiana, johon ei vielä ole tarjolla samanlaista suunnittelua tukevaa ekosysteemiä kuin piipohjaisilla tuotteilla. Tämä ei pidä paikkaansa.
Tekoälyn halutaan hyödyntää tähystyskuvien analyysissä, koska se on nopeampaa ja tarkempaa kuin ihmisen tekemä analyysi. Nykyään vaadittava suorituskyky saadaan myös kompakteilla korttitietokoneilla ja oikeilla laajennusmoduuleilla.
Langattoman Qi-latauksen 1.3 -standardi varmistaa pitkälle, että laturit ovat kuluttajille aiempaa turvallisempia. Täydellä teholla ladataan vain varmennettuja laitteita.
Hiilidioksidipäästöjen nollatavoitteen kannustamana maanteille tulee yhä enemmän EV-ajoneuvoja, joista jokaisessa on ladattava akku matkantekoa varten. Mutta sähköauto on muutakin kuin vain yksi hiilipäästöinen polttomoottori vähemmän liikenteessä. Se on myös potentiaalinen energialähde, mikäli akun latausjärjestelmää voidaan hyödyntää kaksisuuntaisesti.
Teollisuusautomaatio asettaa selkeät vaatimukset koneille ja järjestelmälaitteistoille. Kontron on luonut laajan valikoiman omia tuotteita hyödyntäen Arm-prosessoriteknologiaa, ja niitä on saatavilla laajassa valikoimassa, joka kattaa esimerkiksi NXP:n prosessorit ja Raspberry Pi Foundationin tuotteet.
Piikarbidiin (SiC) perustuvien puolijohteiden tuomat monet edut sähköautojen ja aurinkokennojen sovellusten suorituskykyyn ovat hyvin tiedossa. Materiaalina piikarbidi soveltuu hyvin käytettäväksi myös muissa sovelluksissa, kuten esimerkiksi piirien suojauslaitteissa.
SiC- eli piikarbidipohjaisen MOSFETin avulla tehonkytkentä onnistuu sekä suurilla taajuuksilla että korkeilla jännitteillä, toisin kuin piipohjaisilla transistoreilla. Näitä ominaisuuksia tarvitaan esimerkiksi sähköautojen nopeaan lataamiseen. Piikarbidi asettaa kuitenkin kovia vaatimuksia hilan ohjauksesta vastaaville piireille.
Integroidut virta-anturit tarjoavat ihanteellisen ratkaisun, kun tarkka ohjaus, tehokkuus ja suojaus ovat tärkeitä järjestelmän kannalta. Tämä LEM:n artikkeli kertoo neljä syytä siihen, miksi näin on.
Ethernet-standardiin saatavissa olevat aikakriittisen verkon laajennukset antavat laitevalmistajille ja integraattoreille mahdollisuuden käyttää nopeaa verkkoa reaaliaika- ja suoratoistosovelluksissa. Ethernet-verkon paikallisaika saadaan puristettua alle mikrosekuntiin, esittää Toshiba Electronics Europe artikkelissaan.
Piikarbidiin perustuvan SiC-tekniikan avulla sähköenergian siirtäminen verkosta sähköautoon voidaan suorittaa hyvällä hyötysuhteella erityisesti korkeilla jännitetasoilla. Piikarbidin ainutlaatuisten ominaisuuksien ansiosta voidaan suunnitella entistä kevyempiä ja luotettavampia latausjärjestelmiä kompaktiin kokoon.
Mitä erikoista sähköajoneuvojen latausportissa on verrattuna perinteisten ajoneuvojen polttoainesuuttimeen? Ensi silmäyksellä ei paljoa, ja siksi latauspistoke sijoitettiin yksinkertaisesti tankin korkin taakse ensimmäisissä sähköautomalleissa. Tämä ei kuitenkaan ole ihanteellinen paikka latausportille, etenkään turvallisuusnäkökohtien osalta.
Akut ovat olennainen osa monia teknologiatuotteita. Insinöörien on kuitenkin oltava varovaisia niiden määrittämisessä ja valinnassa sekä minimoidakseen niiden ympäristövaikutukset että parantaakseen järjestelmien suunnittelua vähentämällä virrankulutusta ja pidentämällä akun käyttöikää.
Sulautetun tekniikan tärkein messutapahtuma eli Nürnbergin Embedded World järjestetään alle kahden viikon kuluttua. Tämän vuoden näyttely ja konferenssi tuovat esille kattavan valikoiman teknologioita ja ratkaisuja sulautettujen järjestelmien alalla. Avnetin sulautetun puolen myyntijohtaja Tiitus Aho kertoo, mitä kaikkea on luvassa.