JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Uusissa autoissa on jo useimmiten suurikokoinen kosketusnäyttö, jolla ohjataan monia laitteita äänentoistojärjestelmästä ilmastointiin. Ruudun hipelöinti on kuitenkin riskitekijä liikenteessä ja sen tilalle ollaan tuomassa laitteiden ohjaamista eleiden avulla.

Microchip on tuonut tähän tarpeeseen uudet MGC3140-ohjaimet, jotka yhtiön ensimmäisinä 3D-eleohjauspiireinä on kvalifioitu käytettäväksi auto-olosuhteissa eli -40...+125 asteen lämpötilassa. Kyse on myös edullisesta ohjaimesta, joka avaa tietä eleohjauksen tuomiseen myös keskihintaluokan autoihin.

Ohjainpiiri mittaa kapasitanssia. Sen avulla voidaan ohjata viihdejärjestelmää, sisätilan valaistusta ja monia muita toimintoja. Mikäli auton takakontti aukeaa eleellä jalalla, voidaan tämäkin toiminto tehdä myös kädellä kojelaudan edessä.

3D-eleohjausjärjestelmä koostuu anturista ja ohjainpiiristä, joka viritetään aina kutakin toimintoa varten. Aiemmat eleohjausjärjestelmät ovat perustuneet infrapuna-antureihin tai ns. TOF- eli time-of-flight -piireihin, joissa liikkeitä tulkitaan kädestä takaisin ponnahtavan valon perusteella, mutta nämä toimivat huonosti kirkkaassa, suorassa auringonvalossa.

Kapasitanssi mittaava MGC3140-ohjain välttää nämä ongelmat ja tuottaa luotettavaa, tarkkaa tietoa eleistä, Microchip kehuu. Lisäksi anturi ja ohjain voidaan toteuttaa näyttöön hyvin pieneen tilaan, mikä ei aiheuta muutoksia auton sisätilojen suunnitteluun.

 

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

IoT-solmun voi toteuttaa valmiilla alustalla

Artikkelissa kuvataan, miten SoC-piirille suunnitellaan datankeruuseen, analyysiin ja ohjaukseen tarkoitettu IoT-solmu käyttäen Adesto Technologiesin SmartEdge-alustaa. Suunnittelussa paneudutaan erityisesti ohjaussilmukoiden nopeuttamiseen yhdistettynä tehokkaaseen tiedonsiirtoon ja parempaan turvallisuuteen.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2