JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Sähköauto on periaatteessa päästötön tapa liikkua paikasta toiseen, mutta sen lataaminen on edelleen sekä hidasta että työlästä. Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikkaa, joka poistaa latauksen ongelmat.

Tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla akustoa voidaan ladata langattomasti jopa metrin päässä. Lähettävän ja vastaanottavan käämin välillä syntyy magneettinen kytkentä, jossa sähköä voidaan siirtää.

Sähköautojen osalta tämä voi mahdollistaa jopa lataamisen "lennossa", mikäli latausalustoja sijoitetaan liikenteen sekaan tien pintaan. Liikennevaloissa odottelun voisi käyttää hyväkseen, kun auton akusto latautuu samalla.

Samaa periaatetta voidaan käyttää tietysti muiden laitteiden langattomaan lataamiseen. Yliopiston kampuksella voisi olla latauspaikkoja, joiden yli kävelevien opiskelijoiden älypuhelinten ja läppärien akut täyttyisivät.

Stanfordissa projektia vetävän professori Shanhui Fanin mukaan siirrettävää tehoa pitää vielä kasvattaa sähköautojen lataamiseen, mutta latauslinkin kantamaan ei enää tarvitse lisätä.

Youtube-demossaan Fanin rakentama laite lataa lediä 1 milliwatin teholla, kun sähköautot tarvitsevat kymmeniä kilowatteja. Työsarkaa tutkijoilla siis riittää.

Tutkijoiden tulokset julkaistiin uudessa Nature-aikakauslehdessä.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

GDPR tulee – oletko valmis?

Tietoturva on parhaimmillaankin ikävä tehtävä: Keinot toteuttaa se ovat kalliita, vievät aikaa ja lisäävät energiankulutusta. Samalla kyse on olennaisesta tekijästä, kun laitteita liitetään yhteen osana Teollisuus 4.0.-, esineiden internet- tai pilvitekniikoita. Tietoturva määritellään uudessa EU-direktiivissä GDPR.

Lue lisää...
 
ETN_fi Kanadalaislasten vuoro oppia koodaamaan micro:bit-korteilla. https://t.co/0iVaMmV1zs
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
 
 

ny template