Tutkimuslaitos Kantar on julkistanut uusimmat tilastonsa älypuhelinkehityksessä eri markkinoilla. Androidin dominoimilla markkinoilla kovin moni asia ei ole muuttunut. Windows-alustaan pohjaavat laitteet ovat jo kadonneet monilta markkinoilta.

Kantarin tilastoissa millään alustalla ei ole aiemmin kirjattu pyöreää nollaa markkinaosuudeksi missään. Helmi-huhtikuussa Windowsin osuus oli kuitenkin Japanissa tasan nolla.

Samaan aikaan Euroopan viidellä suurimmalla markkina-alueella Windowsin osuus oli kaksi prosenttia, USA:ssa 2,6 prosenttia ja Kiinassakin enää 0,2 prosenttia.

Älypuhelinmarkkinat kuuluvat Androidille, jonka osuus eri maissa vaihtelee noin 60 prosentista selvästi yli 90:een. Applen iOS:n osuus on tyypillisesti 20-30 prosentin välissä, mutta Japanissa iOS:n osuus on peräti 43,5 prosenttia. Samaan Apple ei yllä edes kotimarkkinoillaan USA:ssa.

Jostain syystä espanjalaiset ovat täysin hurahtaneita Androidiin, jonka osuus on 92 prosenttia. Applen älypuhelimiin luottaa vain 7,5 prosenttia espanjalaisista, mikä on poikkeuksellisen vähän.

Nykyvauhdilla Windows käytännössä katoaa älypuhelinmarkkinoilta seuraavan kahden vuoden kuluessa.