JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
  • Tutkijat loivat pallosalaman kaltaisen magneettikentän

    Aalto-yliopiston ja yhdysvaltalaisen Amherst Collegen tutkijat ovat ensi kertaa onnistuneet luomaan kvanttikaasussa kolmiulotteisen skyrmionin. Se ennustettiin teoreettisesti yli 40 vuotta sitten, ja nyt se on havaittu myös kokeellisesti.

  • Sähkövika, ja koneet jäivät maahan

    Hollantilaisen KLM:n Euroopan lennot olivat eilen suurissa vaikeuksissa. Sähkökatkos Schipholin lentokentällä Amsterdamissa kaatoi yhtiön it-järjestelmät, minkä takia kymmenet lennot myöhästyivät.

  • Voiko lämmitystolpasta rakentaa sähköauton latauspisteen?

    Sähköauton voi ladata niin erillisestä latauspisteestäkin kuin myös ihan tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Kotitalouspistorasiasta ladattaessa on kuitenkin otettava huomioon muutama turvallisuuteen liittyvä seikka, joista lisää toisessa ETN:n artikkelissa.

  • Teholähteiden energiavaatimukset kiristyvät

    Elektroniikkalaitteisiin liitettävien ulkoisten teholähteiden hyötysuhdevaatimuksia halutaan edelleen kiristää. Myös niiden pakollisia energiamerkintöjä halutaan uudistaa yksityiskohtaisemmiksi. Päätavoitteena on supistaa merkittävästi energianhaaskausta kaikkialla maailmassa.

  • Lämpötilaero sähköksi kynällä ja paperilla

    Saksalaisen Helmholtz-Zentrum Berlinin (HZB) tutkijat ovat osoittaneet uudenlaisen edullisen ja ympäristöystävällisen tavan tuottaa lämpösähköä yksinkertaisilla komponenteilla. Tarvitaan vain tavallinen kynä, valokopiopaperi ja johtava maali riittävät muuttamaan lämpötilaeron sähköksi.

  • Maailman pienin DC-DC-tehomoduuli

    Texas Instruments on esitellyt DC-DC-muuntimen, jota se kehuu markkinoiden pienimmäksi. Moduulit ovat kooltaan vain 3,0 x 3,8 milliä ja ne vaativat vain kaksi ulkoista komponenttia valmiin muunnosratkaisun toteutukseen.

  • Ensi vuonna miljardi langattomasti ladattavaa

    Langaton lataaminen löi monen mielestä lopullisesti läpi viime vuonna, kun Applekin toi tekniikan omiin iPhone-puhelimiinsa. Ensi vuonna markkinoille tuodaan jo miljardi laitetta, joilla langaton lataaminen onnistuu, arvioi tutkimuslaitos IHS.

  • Akun voi ladata viisi kertaa nykyistä nopeammin

    Litiumioniakkujen lataaminen nähdään usein turvallisuusriskiksi, mutta englantilaistutkijoiden mukaan akkuja voitaisiin ladata turvallisesti jopa viisi kertaa nykyistä nopeammin. Warwickin yliopiston tutkijoiden kehittämä ratkaisu valvoo antureiden avulla akkujen lämpötilaa reaaliajassa.

  • Uusi maailmanennätys isossa aurinkokennossa

    Kiinalainen Trina Solar kertoo saavuttaneensa uuden maailmanennätyksen suurikokoisten piipohjaisten aurinkokennojen hyötysuhteessa. Ennätys kirjataan nyt lukemin 25,04 prosenttia.

  • Infrapunasta hyötysähköä rektennalla

    Suurin osa maahan tulevasta auringonvalosta imeytyy maan pintoihin, valtameriin ja ilmakehään. Tämän lämpenemisen seurauksena infrapunasäteilyä emittoituu kaikkialla ympärillämme 24 tuntia vuorokaudessa. King Abdullah University of Science and Technologyn (KAUST) tutkijat ovat kehittäneet rektennan, joka voi hyödyntää tätä energiaa muuntamalla sen aaltosignaalia hyödylliseksi sähköksi.

  • Hankaussähköllä virtaa laitteisiin

    Tribosähköinen ilmiö viittaa siihen, miten kahden eri materiaalia olevan esineen hankaaminen vastakkain tuottaa sähköä. Buffalon yliopiston tutkijat ovat nyt osoittaneet, että hankaussähkön voimalla voidaan tuottaa virtaa pieniin kannettaviin laitteisiin.

  • Magnesiumakku tuo lisää kapasiteettia

    Texas A&M -yliopiston kemisti Sarbajit Banerjeen johtama tutkijoiden ryhmä on löytänyt poikkeuksellisen metallioksidisen magnesiumakun katodimateriaalin. Löydös siirtää tutkijat askeleen lähemmäksi akkuja, jotka lupaavat suuremman energian varastoinnin tiheyden sekä turvallisuuden, kustannukset ja suorituskyvyn verrattuna nykyisiin litiumioniakkuihin.

  • Aurinkokennoja voi painaa edullisemmin

    Orgaaniset aurinkokennot tulevat monen mielestä ratkaisemaan ison osan energiaongelmia. Linköpingin yliopiston professori Olle Inganäsin johdolla on kehitetty tekniikka, jolla orgaanisia kennoja voidaan painaa yksinkertaisemmalla ja edullisemmalla prosessilla kuin aiemmin.

     

  • Testit eivät kerro, miten uudet aurinkokennot ikääntyvät

    Markkinoille on tulossa uudenlaisia aurinkokennoratkaisuja, kuten perovskiitti- ja väriaineherkistettyjä kennoja. Mutta miten ne kestävät käytössä? Alto-yliopiston tutkijoiden mukaan nykytesteillä tätä ei päästä todistamaan.

  • Muuntimella lisää elämää paristoon

    Saksalainen ROHM on esitellyt DC-DC-muuntimen, jolla se lupaa akkukäyttöisten laitteiden toiminta-ajan kasvavan 1,3-kertaiseksi. Muuntimeen on integroitu MOSFET ja sen virrankulutus on alan pienin. 

  • Sata kertaa halvempia polttokennoja

    Polttokennot voisivat olla puhdas ja tehokas tapa ajaa autoja, tietokoneita ja voimaloita, mutta niiden vaatima kallis platina rajoittaa niiden käyttöönottoa. University of California Riversiden tutkijat ovat kehittäneet uuden edullisen ja tehokkaan katalyyttimateriaalin polymeeri-elektrolyyttikalvon polttokennolle (PEMFC).

  • Auton lataussähkö on helppo varastaa

    Suomessa on pitkälti toistatuhatta sähköautoa, mutta monessa muussa maassa määrä on merkittävästi suurempi. Samalla latausasemia rakennetaan tihenevään verkkoon. Näiden tietoturva on nyt todettu erittäin puutteelliseksi.

  • Tämä on maailman ohuin laturi

    Israelilainen Kado kuvaa hyvin nykyisiä kännykkälatureita: niiden suunnittelussa ei ole ajateltu ketään. Yhtiön mukaan ennen sitä seinälaturin suunnitteluun ei ole uhrattu kovin paljon ajattelua. Laturi on kookas, väärän mallinen ja johdot menevät aina solmuun.

  • Regulaattorin lähtöjännite tarkkaan kontrolliin

    Analog Devicesin Power by Linear -ryhmä on esitellyt uuden muuntimen, jolla voidaan tarkasti ohjata lähes minkä tahansa DC-DC-regulaattorin lähtöjännitettä. LTC7106-piiri muuntaa 7-bittisen sarjakoodin kaksisuuntaiseksi lähtövirraksi.

  • Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

    Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Moniydinsuorittimet tulevat lentokoneisiin

Ilmailun turvakriittisissä ohjausjärjestelmissä on aiemmin pitäydytty perinteisiin yhden ytimen prosessoriratkaisuihin. Nyt ilmailualallakin aletaan yleistä kehitystä seuraten siirtyä moniytimisiin suoritinarkkitehtuureihin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
13hreplyretweetfavorite
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
14hreplyretweetfavorite
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
 
 

ny template