JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

  • Litiumrikkiakku askeleen lähempänä

    Teoriassa, litiumrikkiakut voivat antaa huomattavasti enemmän energiaa kuin nykypäivän litiumioniakut, mutta nykyiset kokeilumallit osoittavat selvää kapasiteetin menetystä vain muutaman lataussyklin jälkeen. Tästä syystä tutkijat ympäri maailmaa pyrkivät kehittämään katodimateriaaleja, jotka voivat kemiallisesti tai fysikaalisesti rajoittaa eli kapseloida polysulfideja.

  • Litium-metalliakun ongelma ratkaistu

    Metallipohjaiset litiumakut olisivat tehokkaampia kuin nykyiset litiumioniakut, mutta niiden ongelma on ollut eräänlaisten "viiksien" kasvaminen elektrolyyttiin latausprosessin aikana. Tämä uhkaa aiheuttaa akussa oikosulun ennen pitkää. Nyt ongelma on ratkaistu Rice-yliopistossa.

  • Uusi akku kestää 15 kertaa nykyakkuja pidempään

    Japanilainen materiaalitieteiden instituutti NIMS (National Institute for Materials Science) sanoo kehittäneensä akun, jonka kapasiteetti on 15 kertaa nykyisiä litiumioniakkuja suurempi. Akku perustuu litiumin ja ilman yhdistelmään. Tutkijat keksivät käyttää hiilinanoputkia elektrodimateriaalina.

  • Erittäin tarkka anturi virranmittaukseen

    Sveitsiläinen LEM hyödyntää Fluxgate-teknologiaa uudella tavalla erittäin tarkkaan ja matalakohinaiseen virranmittaukseen yli laajan lämpötila-alueen toimivassa anturissa. Suljetun silmukan Fluxgate-anturi mittaa DC-, AC- ja pulssivirtoja jopa 2000 ampeerin asti.

  • Näin syötät tehoa FPGA-järjestelmälle

    FPGA-pohjainen järjestelmä vaatii useita syöttöjännitteitä, joista kullakin on omat vaatimuksensa jännitteen, virran ja kytkentävasteen suhteen. Suunnittelijan on lisäksi kiinnitettävä erityishuomiota syöttölinjojen ryhmittelyyn sekä käynnistyksen ja sammutuksen jaksotuksiin. Aluksi kaikki tehonsyötön vaatimukset kannattaa koota yhteen ja hahmotella puumaiseksi kaavioksi.

  • Perovskiittikennoista saadaan kestävämpiä

    Lontoossa sijaitsevan Imperial Collegen tutkijoiden johdolla on paljastettu tarkka mekanismi, joka aiheuttaa perovskiittisten aurinkokennojen heikkenemisen ilman vaikutuksessa. Löydöksen myötä voidaan kehittää paremmin kestäviä perovskiittikennoja.

  • Nikkeli-sinkki korvaa litiumin akuissa

    Litiumakku on erinomainen keksintö, joka on mullistanut mobiilin elektroniikan. Sen ongelma on litiumin epävakaus, jota tutkijat yrittävät kiiaasti ratkaista. Nyt USA:n laivaston tutkimuskeskuksessa (NRL, US Naval Research Laboratory) on kehitetty tekniikka, jossa litium korvattaisiin nikkeli-sinkki -yhdistelmällä.

  • Jäädyttämällä vakaampia akkuja

    Columbian yliopiston materiaalitieteilijät ovat kehittäneet uuden turvallisemman ja pitkäikäisemmän menetelmän litiumakuille. Jäädyttämällä (ice-casting) hallitaan kiinteän keraamisen elektrolyytin muodostumista litium-akussa. Kiinteän elektrolyytin pystysuuntaiset rakenteet tarjoavat nopean reitin litiumioneille ja ovat erittäin johtavia.

  • Mullistava tekniikka poistaa erilliset akut

    Southamptonin yliopistossa on kehitetty mullistava tekniikka, jonka ansiosta elektroniikkalaitteissa voidaan päästä kokonaan eroon ulkoisista, myös koteloiden sisällä olevista akuista. Tekniikkaa kaupallistetaan Ilika Technologies -nimisen spinnoffin suojissa.

  • Langaton verkko valvoo sähköauton akustoa

    Sekasignaaliyritys Linear Technology on maaliskuun alusta asti ollut osa Analog Devicesia. Hannoverin teollisuusmessuilla ADI demoaa Linearin ainutlaatuista tekniikkaa, jossa BMW:n i3 -sähköauton akuston tilaa valvotaan täysin langattomasti.

  • Tehokkaampia litiumioniakkuja vanhoista lasipulloista

    Litiumioniakkujen tehoon saattaa tulla lisäys yllättävästä suunnasta. Kalifornian yliopiston Riversidessa sijaitsevan Bourns-koulun tutkijat ovat kehittäneet menetelmän, jolla lasipulloista saadaan irrotettua nanopiianodeita litiumioniakkuihin.

  • Merilevystä katalyyttejä tulevaisuuden akkuihin

    Kiinalaisen Qingdaon yliopiston johdolla kansainvälinen tutkijajoukko on tuottanut merilevästä huokoisia hiilinanokuituja. Ne voivat toimia tulevaisuuden litiumioniaakkujen ja muiden energiaratkaisujen parempina ja edullisempina materiaaleina.

  • Varo! Markkinoilla hengenvaarallisia pistorasiatestereitä

    Monessa sähkötarvikkeita myyvässä liikkeessä myydään suojakosketinpistorasioiden eli sukorasioiden testaamiseen tarkoitettuja testereitä, joilla voi nopeasti testata, onko pistorasia kytketty oikein. Niiden kanssa pitää olla erityisen huolellinen, sillä myynnissä on edelleen vaarallisia sukotestereitä.

  • Sähkömoottori mullistaa seuraavaksi ilmailun

    Zunum Aero on uusi lentoyhtiö, joka aikoo 2020-luvun alkupuolella tuoda Kalifornian paikallisliikenteeseen pieniä, nopeita ja sähköhybridimoottoreita käyttäviä lentokoneita. Ne ovat nopeita, lähes päästöttömiä ja nykykoneisiin verrattuna äänettömiä lentokoneita.

  • Edullinen superkondensaattori ratkaisee IoT-virransaannin

    Esineiden internetin myötä elektroniikkaa on yhä uusissa paikoissa. Mistä elektroniikalle energiaa silloin, kun akkua ei voi käyttää? Suvi Lehtimäki kehitti Tampereen teknilliselle yliopistolle tekemässään väitöstyössä energian varastointiin superkondensaattoria, joka on edullinen ja moneen taipuva.

  • Keraaminen elektrodi tekee akuista turvallisia

    Madridilaisessa UC3M-yliopistossa (Universidad Carlos III de Madrid) on kehitetty keraaminen elektrodi litiumioniakuille. Sen myötä akuista tulee turvallisempia, halvempia ja tehokkaampia, tutkijat kehuvat.

  • Litium-nappi antaa tehoa puettaville laitteille

    Ladattaviin litium-nappikennoihin on tehty parannuksia, joiden ansiosta pienten laitteiden latausväliä voidaan merkittävästi pidentää. Tämä on käyttäjän kannalta hyvin tärkeää yhä pienempään kokoon kutistuvissa puettavan elektroniikan tuotteissa.

  • Sähköpaloissa kuoli 21 ihmistä

    Viime vuosi oli sähköpalokuolemien osalta synkkä. Tukesin mukaan kuudessatoista palossa kuoli yhteensä 21 ihmistä ja kahdessa tulipalossa menehtyi yhteensä viisi lasta. Edellisvuonna sähköpalokuolemia oli 16, ja 2010-luvulla uhreja on ollut keskimäärin 15 vuodessa.

  • Eroon jäähdyttimistä ja tuulettimista

    Moni elektroniikkalaite tarvitsee yhä enemmän tehoa, mutta tilaa tehoelektroniikalle on yhä vähemmän. Tätä hankalaa yhälöä ratkoo GaN Systems, joknka galliumnitridipohjaiset transistorit ovat korvaamassa piipohjaisia mosfeteja ja IGBT-komponentteja monissa sovelluksissa.

  • Pian voit ladata isommatkin koneet langattomasti

    Langaton lataaminen on erinomainen tekniikka, mutta toistaiseksi siinä on jouduttu tyytymään pienten laitteiden – lähinnä älypuhelimien – lataamiseen 5-10 watin teholla. AirFuel Allianceen liittynyt GaN Systems osoittaa, että sen tehotransistoreilla voidaan lataamisen tehoa kasvattaa merkittävästi, aina kilowattitasolle asti.

 
 

Data on jo tavaroita arvokkaampaa

Strategisesti ajatellen it:llä ei ole väliä, kirjoitti amerikkalainen Nicolas Carr vuonna 2003 Harvard Business Review’ssä. Seuraavina vuosina yritykset alkoivat ulkoistaa it-järjestelmiään, koska eivät pitäneet sitä ydinliiketoimintanaan. Nyt 15 vuotta myöhemmin tilanne on toinen. Lisäarvo luodaan datalla, joten it on arvokkaampaa kuin koskaan aikaisemmin.

Lue lisää...

RF-tehovahvistimen hyötysuhde uudelle tasolle

Kaksiasteisen RF-tehovahvistimen hyötysuhdetta voidaan merkittävästi parantaa hyödyntämällä ohjainosassa matalajännitteistä tehonsyöttöä. Samalla voidaan välttää ohjaimen ja pääteasteen välinen impedanssinsovitus. Näin piirin fyysinen kokokin pienenee ja kustannukset alenevat.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
 
 

ny template