JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

  • Uuden iPhonen laturi ei pysty pikalataukseen

    Apple esitteli iPhone 8- ja iPhone X-mallien myötä "uusina mullistavina tekniikoina" sekä pikalatauksen että langattoman lataamisen. Molemmat edellyttävät lisälaitteiden hankintaa. Esimerkiksi Applen toimittama USB-kaapeli ei pikalataukseen taivu.

  • Varavoimaa konesaleihin laajemmalla tehoalueella

    Eatonin 93PM-sarjan UPSit kattavat jatkossa 30-500 kVA:n tehoalueen. Skaalautuvat ja energiatehokkaat UPSit on suunniteltu varmistamaan luetettava virransyöttö vaativissa sovelluksissa sekä mahdollistamaan kapasiteetin asteittainen kasvattaminen minimikustannuksin liiketoiminnan vaatimusten kasvaessa.

  • Vesi ja valo korjaavat perovskiittikennon

    Perovskiittiset aurinkokennot ovat varsin nopeasti saavuttaneet piikennojen muunnossuhteita mutta niiden ongelmana on materiaalin heikkeneminen ajan ja kosteuden myötä. Pienet viat liuosprosessoitujen perovskiittien rakenteessa voivat ansoittaa elektroneja ennen kuin niiden energia saadaan hyödynnetyksi.

  • Suomi on selvästi Ruotsia jäljessä sähköautoissa

    Ruotsissa on maan virallisten tilastojen mukaan yli 11730 sähköautoa. Kesäkuun lopussa Suomessa oli Trafin tilastojen mukaan 1142 sähköautoa. Tesloja näistä on noin puolet.

  • Piianodin ongelmat akuissa ratkaistu?

    Litiumioniakuissa käytetään grafeenianodia, mikä on kaukana ideaalisesta ratkaisusta. Piianodi olisi huomattavasti parempi ratkaisu, sillä se moninkertaistaisi akun kapasiteetin. Nyt Okinawan tiedeinstituutin tutkijat ovat löytäneet rakenteen ja valmistustavan, joka näyttää ratkaisevan piianodin ongelmat.

  • Tämän takia auto lataa älypuhelinta niin hitaasti

    Yhä useammassa autossa on valmiiksi USB-liitännät, joten älypuhelimen lataaminen onnistuu niissä käden käänteessä. No ei. Useimmiten älypuhelin ei juuri edes lataudu, jos samaan aikaan käyttää esimerkiksi GPS-paikannusta. Syy tähän löytyy syöttövirrasta.

  • Suomalaistutkimus: nanohuokoinen pii käy litiumakkuihin

    Itä-Suomen yliopiston farmaseuttisen fysiikan tutkimusryhmä on julkaissut tutkimuksen, jolla voi olla iso merkitys seuraavan polven litiumakkutekniikalle. Ryhmän tutkimuksen mukaan grafiitin korvaaminen piillä pariston anodissa jopa nelinkertaistaa anodin kapasiteetin.

  • Nanotimantit tekevät litiumakusta turvallisen

    Litiumakut ovat mahdollistaneet mobiililaitteiden kehityksen, mutta litiumin ongelmana on edelleen epävakaus, joka aiheutuu elektrodeihin kasvavien haarakkeiden oikosulkuriskistä. Drexelin ja kiinalaisten tutkijoiden yhteishankkeessa on kehitetty ratkaisu, joka tekee litiumakuista täysin turvallisia.

  • Suomalaisyritys tuo hybridimoottorit suuriin laivoihin

    Isot merialukset eivät ole aiemmin voineet hyödyntää sähköakkuja samassa mittakaavassa kuin pienemmät, sillä akkujen teho ei ole riittänyt. Suomalainen teknologiayhtiö Protacon toimittaa Rauma Marine Constructionille ratkaisun, jossa propulsion kokonaisteho on yli 3 megawattia.

  • Sähköä voi tuottaa twistro-langalla

    Kansainvälinen tutkimusryhmä Texasin ja eteläkorealaisesta Hanyangin yliopistosta ovat kehittäneet high-tech-lankoja, jotka tuottavat sähköä, kun niitä venytetään tai kierretään. Tutkijoiden ”twistron” langat on kierretty hiilinanoputkista vahvoiksi, kevyiksi ja joustaviksi kierteiksi.

  • 10-vuotiaan iPhonen akku kasvaa

    2700 milliampeerituntia, arvioi 9to5mac-sivusto Applen tulevan iPhone 8:n akun kapasiteetiksi. Akku ei ole kovin iso nykymittapuulla, mutta selvästi iPhone 7:n akun 1960 milliampeeritunnin varauskapasiteettia suurempi.

  • Magnesium hakkaa litiumakun

    Houstonin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla magnesiumakkujen katodin varauskyky paranee merkittävästi. Innovaation ansiosta magnesiumakun kapasiteetti kasvaa kaksinkertaiseksi nykyisiin litiumioniakkuihin verrattuna.

  • Nyt on helpompi tehdä autosta sähköauto

    Vuoden 2017 alussa astui voimaan uusi sähköturvallisuuslaki, joka toi kevennyksiä tieliikenteeseen tarkoitettujen sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaan. Nyt vanhan polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi käy aiempaa helpommin.

  • Uusi materiaali tekee virtausakusta vakaan

    Argonne National Laboratoryn tiedemiehet ovat kehittäneet huolellisesti kootetuista molekyyleistä koostuvan akun, joka on suunniteltu olemaan sähkökemiallisesti erityisen vakaita. Tavoitteena on, että uuden materiaalin ansiosta akku ei menettäisi energiaa ei-toivotuille reaktioille.

  • Superkondensaattori ratkaisee älypuhelimen latausongelman

    Superkondensaattorit lupailevat puhelimien ja muiden laitteiden lataamista sekunteina ja minuutteina verrattuna akkujen tunteihin. Nykyiset tekniikat eivät kuitenkaan yleensä ole joustavia, niillä on riittämätöntä kapasiteetti ja monien suorituskyky heikkenee nopeasti latausjaksojen myötä. Queen Mary University of Londonin ja Cambridgen yliopiston tutkijat ovat löytäneet keinon parantaa kaikkia kolmea ongelmaa yhdellä kertaa.

  • Nyt tuli korvaaja litium-akuille

    Sinkki-ilma-akku on pitkään ollut ehdolla nykyisten kannettavien laitteiden epävakaiden litiumakkujen korvaajaksi, mutta niiden lataaminen on tähän asti ollut iso ongelma valmistajille. Sydneyn yliopiston tutkijat näyttävät nyt ratkaisseen ongelman.

  • Norjaan tulee maailman suurin datakeskus

    Kolos-niminen aloitteleva datakeskusyrittäjä aloittaa heti täydellä höyryllä. Norjalaisyritys rakentaa Narvikin lähelle Ballangeniin maailman suurimman datakeskuksen. Kun kaikki palvelimet ovat käytössä, keskus tarvitsee gigawatin verran tehoa.

  • Aurinkolasit tuottavat aurinkoenergiaa

    Saksalaisen Karlsruhen teknisen korkeakoulun tutkijat ovat demonstroineet, mitä orgaanisilla aurinkokennoilla voidaan tulevaisuudessa tehdä. Tutkijat pinnoittivat aurinkolasien linssit valoherkällä kalvolla. Kumpikin linssi tuottaa 200 milliwatin verran sähköenergiaa valosta.

  • Uusi kenno vangitsee lähes kaiken energian auringonvalosta

    Amerikkalaistutkijat George Washingtonin yliopistosta ovat kehittäneet uudenlaisen aurinkokennon prototyypin, joka kykenee vangitsemaan lähes kaiken energian auringonvalosta. Kennon hyötysuhde on 44,5 prosenttia, joten kyse on maailman tehokkaimmasta aurinkokennosta.

  • Ensimmäinen älykello, joka lataa itsensä

    Rannekellojen paristokesto ei ole ollut iso ongelma ennen älykellojen aikaa, mutta toimintojen lisääminen tarkoittaa isoa tehonkulutusta ja älykellon lataamista usein päivittäin. Sveitsiläinen Sequent on kehittänyt älykellon, joka tuottaa itse liikkeestä kaiken tarvitsemansa energian.

 
 

Data on jo tavaroita arvokkaampaa

Strategisesti ajatellen it:llä ei ole väliä, kirjoitti amerikkalainen Nicolas Carr vuonna 2003 Harvard Business Review’ssä. Seuraavina vuosina yritykset alkoivat ulkoistaa it-järjestelmiään, koska eivät pitäneet sitä ydinliiketoimintanaan. Nyt 15 vuotta myöhemmin tilanne on toinen. Lisäarvo luodaan datalla, joten it on arvokkaampaa kuin koskaan aikaisemmin.

Lue lisää...

RF-tehovahvistimen hyötysuhde uudelle tasolle

Kaksiasteisen RF-tehovahvistimen hyötysuhdetta voidaan merkittävästi parantaa hyödyntämällä ohjainosassa matalajännitteistä tehonsyöttöä. Samalla voidaan välttää ohjaimen ja pääteasteen välinen impedanssinsovitus. Näin piirin fyysinen kokokin pienenee ja kustannukset alenevat.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
 
 

ny template