JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
  • Suomalaisyritys tuo hybridimoottorit suuriin laivoihin

    Isot merialukset eivät ole aiemmin voineet hyödyntää sähköakkuja samassa mittakaavassa kuin pienemmät, sillä akkujen teho ei ole riittänyt. Suomalainen teknologiayhtiö Protacon toimittaa Rauma Marine Constructionille ratkaisun, jossa propulsion kokonaisteho on yli 3 megawattia.

  • Sähköä voi tuottaa twistro-langalla

    Kansainvälinen tutkimusryhmä Texasin ja eteläkorealaisesta Hanyangin yliopistosta ovat kehittäneet high-tech-lankoja, jotka tuottavat sähköä, kun niitä venytetään tai kierretään. Tutkijoiden ”twistron” langat on kierretty hiilinanoputkista vahvoiksi, kevyiksi ja joustaviksi kierteiksi.

  • 10-vuotiaan iPhonen akku kasvaa

    2700 milliampeerituntia, arvioi 9to5mac-sivusto Applen tulevan iPhone 8:n akun kapasiteetiksi. Akku ei ole kovin iso nykymittapuulla, mutta selvästi iPhone 7:n akun 1960 milliampeeritunnin varauskapasiteettia suurempi.

  • Magnesium hakkaa litiumakun

    Houstonin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla magnesiumakkujen katodin varauskyky paranee merkittävästi. Innovaation ansiosta magnesiumakun kapasiteetti kasvaa kaksinkertaiseksi nykyisiin litiumioniakkuihin verrattuna.

  • Nyt on helpompi tehdä autosta sähköauto

    Vuoden 2017 alussa astui voimaan uusi sähköturvallisuuslaki, joka toi kevennyksiä tieliikenteeseen tarkoitettujen sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaan. Nyt vanhan polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi käy aiempaa helpommin.

  • Uusi materiaali tekee virtausakusta vakaan

    Argonne National Laboratoryn tiedemiehet ovat kehittäneet huolellisesti kootetuista molekyyleistä koostuvan akun, joka on suunniteltu olemaan sähkökemiallisesti erityisen vakaita. Tavoitteena on, että uuden materiaalin ansiosta akku ei menettäisi energiaa ei-toivotuille reaktioille.

  • Superkondensaattori ratkaisee älypuhelimen latausongelman

    Superkondensaattorit lupailevat puhelimien ja muiden laitteiden lataamista sekunteina ja minuutteina verrattuna akkujen tunteihin. Nykyiset tekniikat eivät kuitenkaan yleensä ole joustavia, niillä on riittämätöntä kapasiteetti ja monien suorituskyky heikkenee nopeasti latausjaksojen myötä. Queen Mary University of Londonin ja Cambridgen yliopiston tutkijat ovat löytäneet keinon parantaa kaikkia kolmea ongelmaa yhdellä kertaa.

  • Nyt tuli korvaaja litium-akuille

    Sinkki-ilma-akku on pitkään ollut ehdolla nykyisten kannettavien laitteiden epävakaiden litiumakkujen korvaajaksi, mutta niiden lataaminen on tähän asti ollut iso ongelma valmistajille. Sydneyn yliopiston tutkijat näyttävät nyt ratkaisseen ongelman.

  • Norjaan tulee maailman suurin datakeskus

    Kolos-niminen aloitteleva datakeskusyrittäjä aloittaa heti täydellä höyryllä. Norjalaisyritys rakentaa Narvikin lähelle Ballangeniin maailman suurimman datakeskuksen. Kun kaikki palvelimet ovat käytössä, keskus tarvitsee gigawatin verran tehoa.

  • Aurinkolasit tuottavat aurinkoenergiaa

    Saksalaisen Karlsruhen teknisen korkeakoulun tutkijat ovat demonstroineet, mitä orgaanisilla aurinkokennoilla voidaan tulevaisuudessa tehdä. Tutkijat pinnoittivat aurinkolasien linssit valoherkällä kalvolla. Kumpikin linssi tuottaa 200 milliwatin verran sähköenergiaa valosta.

  • Uusi kenno vangitsee lähes kaiken energian auringonvalosta

    Amerikkalaistutkijat George Washingtonin yliopistosta ovat kehittäneet uudenlaisen aurinkokennon prototyypin, joka kykenee vangitsemaan lähes kaiken energian auringonvalosta. Kennon hyötysuhde on 44,5 prosenttia, joten kyse on maailman tehokkaimmasta aurinkokennosta.

  • Ensimmäinen älykello, joka lataa itsensä

    Rannekellojen paristokesto ei ole ollut iso ongelma ennen älykellojen aikaa, mutta toimintojen lisääminen tarkoittaa isoa tehonkulutusta ja älykellon lataamista usein päivittäin. Sveitsiläinen Sequent on kehittänyt älykellon, joka tuottaa itse liikkeestä kaiken tarvitsemansa energian.

  • Ensimmäinen älymittari uudella 4G-tekniikalla

    Erilaiset IoT-laitteet kuten etäluettavat älysähkömittarit pitää ennen pitkää siirtää 4G-verkkoon, mikäli yhteydeksi ei valita jotain muuta IoT-linkkiä. Portugalissa on nyt otettu tärkeä ensimmäinen askel, kun käyttöön on otettu ensimmäinen NB-IoT-tekniikkaa hyödyntävä älymittari.

  • Kännykän akun voi pian ladata muutamassa sekunnissa

    Ollos huoleton, älypuhelimen omistaja. Tulevaisuudessa älypuhelimen voi ladata muutamassa sekunnissa täyteen kapasiteettiin. Ratkaisu perustuu Drexelin yliopistossa kehitettyyn uuteen elektrodimateriaaliin.

  • 16 ampeeria, mutta vain 6 tuntia? Pistorasian merkintä voi hämätä sähköauton lataajaa

    Sähköautojen lataamiseen liittyy paljon myyttejä ja puolitotuuksia – ja sitäkin enemmän kysymyksiä joihin ei ole yhtä oikeaa tai varsinkaan lyhyttä vastausta. Yleinen väärinkäsitys esimerkiksi on, ettei sähköautoa voisi ladata sukopistorasiasta eli tavallisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta.

  • Akku ottaa voimansa merivedestä

    MIT:stä spinnanneen Open Water Powerin (OWP) tavoitteena on parantaa merkittävästi miehittämättömien vedenalaisten laitteiden (UUV) toiminta-aikaa merialueella. Äskettäin L3 Technologiesin hankkima yritys on kehittänyt uuden alumiini-vesi -akkujärjestelmän, joka antaa vedenalaisille laitteille kymmenkertaisen toiminta-ajan verrattuna perinteisten litiumioniakkuihin.

  • Ericsson luopuu tehomoduuleista

    Ericsson on päättänyt myydä tehokomponentteja ja -moduuleja kehittävän Power Modules -yksikkönsä. Ostajana on elektroniikan sopimusvalmistaja Flextronicsin Flex Power -divisioona, joka kaupalla osaltaan laajentaa suunnittelupalvelujen tarjontaansa. Kauppahintaa yritykset eivät ole paljastaneet.

  • Suomalaiskodit voidaan lämmittää aurinkoenergialla

    Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan aurinkolämmityksen avulla voidaan sopivin järjestelmin tuottaa jopa neljä viidesosaa suomalaisten kotitalouksien lämmitysenergiasta. Tutkijoiden laskelmat osoittivat, että kotitalouksien lämmitysenergian vuosikulutuksesta saadaan katettua teknisestä toteutustavasta riippuen 53–81 prosenttia.

  • Sähköautot voidaan ladata lennossa

    Sähköauto on periaatteessa päästötön tapa liikkua paikasta toiseen, mutta sen lataaminen on edelleen sekä hidasta että työlästä. Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikkaa, joka poistaa latauksen ongelmat.

  • Voisiko akun täyttää tankkaamalla?

    Purduen yliopiston tutkijoiden kehittämä uusi teknologia voisi tarjota helpon, edullisen ja ympäristöystävällisen latausmenetelmän sähkö- ja hybridiauton akuille. Siinä auton akusto elvytettäisiin nestemäisellä elektrolyytillä huoltoasemalla tapahtuvan tankkauksen tapaan.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Nova 3 myyntiin Suomessa: Huawei tuo nyt tekoälyn massoille @HuaweiMobileFI https://t.co/uwv9v16tIF
5hreplyretweetfavorite
ETN_fi Suomalainen kiihtyvyysanturi elää ja voi hyvin. Murata Electronics laajentaa Vantaalla: jopa 200 uutta työpaikkaa.… https://t.co/K9xs1ZcMQG
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
 
 

ny template