JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Electronica – Suomessa puhutaan nyt dieselin hinnasta, mutta autoilun tulevaisuus on ilman muuta hybridi- ja lopulta täyssähköautoissa. Electronica-messuilla ON Semiconductor esittelee Mercedeksen ensi kauden e-formula-autoa, joka on erinomainen kehitysalusta tuleville henkilöautoille.

ON Semin suunnitteluratkaisuista vastaavan David Priscakin mukaan yhtiö on muuttunut tehokomponenttien toimittajasta järjestelmätoimittajaksi. Tätä kehitystä myös sopimus Mercedes EQ Formula E -tallin kanssa osoittaa.

Lokakuusta 2019 lähtien sähköformuloissa astuu voimaan uusi sääntö, jonka mukaan kullakin kuljettajalla on käytössä vain yksi auto ja yksi akku. Tämä asettaa selvästi enemmän vaatimuksia autojen tehonhallinnalle ja erilaisille energiankeruujärjestelmille.

- E-formulassa tapahtuu ajon aikana massiivisia tehonsiirtoja, kun autoa ensin kiihdytetään ja sitten jarruttaessa energiaa kerätään talteen. Lisäksi kilpa-auto on rankka ympäristö, joka asettaa tehoelektroniikan kovaan testiin, Proscak korosti.

ON Semin uusi fokus järjestelmien toimittajana näkyy yrityksen osastolla laajemminkin. Tehonsyöttöön erilaisissa sovelluksissa on tarjolla referenssisuunnitteluja. Priscakin mukaan jotkut asiakkaat haluaisivat viedä referenssin sellaisenaan tuotantoon, mutta tähän On Semi ei suostu.

- Emme ole laitevalmistaja. Referenssikortteja ei ole sertifioitu eikä testattu tuotantoon. On asiakkaan tehtävä optimoida laitteiden tehonkäyttö sovelluksen vaatimalla tavalla.

On ON Semillä esillä täysiin uuttakin. BLE-kisaan eli vähävirtaiseen Bluetoothiin yhtiö esittelee ensimmäisiä mesh-verkkotopologiaa tukevia radioitaan. Mesh tuli osaksi Bluetooth 5 -standardia jo viime vuonna, mutta yrityksiltä protokollaan hiomineen meshiä tukemaan on vienyt aikaa. Nyt näitä piirejä näkyy Electronicassa enemmänkin.

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Teollisella internetillä vauhtia MRO-prosesseihin

Teollista internetiä (IIoT) käyttämällä voidaan parantaa ei-tuotannollisiin hankintoihin liittyviä MRO-prosesseja (Maintenance, Repair, Operating) eurooppalaisen Teollisuus 4.0 -ohjelman määrittämissä raameissa. Artikkelissa luodaan katsaus eräisiin IIoT-teknologioihin ja sovelluksiin, jotka ovat avainasemassa tässä murroksessa. (Artikkelin 1-osa ilmestyi marraskuussa.)

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template