JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Accenturen tutkimuksen mukaan jopa neljä kymmenestä voisi maksaa päästäkseen eroon häiritsevästä verkkomainonnasta. Mainonta tai kaupallinen yhteistyö ylipäätään on kuitenkin monen verkkomedian elinehto. Selainten lisäosien käytön kieltämisen sijaan median kannattaisi tavoitella vastuullista verkkomainontaa.

Accenturen tutkimuksessa oli mukana 28 000 kuluttajaa eri maista. 61 prosenttia haastatelluista tunsi mainonnaneston menetelmät. Nuorissa prosenttiluku oli vieläkin korkeampi.

Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. Median tähänastinen reaktio on ollut esimerkiksi sisällön siirtäminen maksumuurin taakse. Tätä voidaan pitää reaktiivisena toimintana, kun tarvetta olisi proaktiiviselle lähestymistavalle.

Mitä vastuullinen mainonta sitten olisi? Ainakin siinä pyrittäisiin avoimuuteen. Suuren hakukoneyrityksen lukijaa seuraavat mainokset eivät täytä tätä avoimuuden vaatimusta. Meillä kaikilla on erilaisia rooleja eikä kukaan halua näitä rooleja sekottaa verkkoa selatessaan.

Kukaan ei halua näyttönsä täyttyvän jatkuvasti eteen ponnahtavista popup-mainoksista. Sen sijaan hyvin tehty, informatiivinen, aiheen kannalta relevantti sisältö voi jopa miellyttää ja saada lukijan aktivoitumaan.

Kuten Accenturen viestintä- ja mediateknologialiiketoiminta-alueen johtava konsultti Jussi Järvinen sanoo, median ei ole mitään järkeä seurata piratismia vastaan taistelevan musiikkiteollisuuden jalanjäljissä. ”On turhaa keskittyä kiertämään kehittyviä mainostenestoteknologioita ja yrittää pakottaa yleisö katsomaan mainoksia. Alan on tehtävä mainoksista vähemmän häiritseviä tarjoamalla kohdistettua, relevanttia ja viihdyttävää mainontaa luovalla, kuluttajan arvostamalla tyylillä.”

Vastuullisuuteen kuuluu lukijan arvostamisen lisäksi tietenkin tietoturva. Itseään kunnioittavan median täytyy tietää ja taata sivuillaan tarjoamiensa bittien turvallisuus, olivat ne sitten missä muodossa tahansa.

Avoimuudesta ja vastuullisuudesta hyötyvät niin lukija, ilmoittaja kuin media.

Veijo Ojanperä, ETN

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template