JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Accenturen tutkimuksen mukaan jopa neljä kymmenestä voisi maksaa päästäkseen eroon häiritsevästä verkkomainonnasta. Mainonta tai kaupallinen yhteistyö ylipäätään on kuitenkin monen verkkomedian elinehto. Selainten lisäosien käytön kieltämisen sijaan median kannattaisi tavoitella vastuullista verkkomainontaa.

Accenturen tutkimuksessa oli mukana 28 000 kuluttajaa eri maista. 61 prosenttia haastatelluista tunsi mainonnaneston menetelmät. Nuorissa prosenttiluku oli vieläkin korkeampi.

Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. Median tähänastinen reaktio on ollut esimerkiksi sisällön siirtäminen maksumuurin taakse. Tätä voidaan pitää reaktiivisena toimintana, kun tarvetta olisi proaktiiviselle lähestymistavalle.

Mitä vastuullinen mainonta sitten olisi? Ainakin siinä pyrittäisiin avoimuuteen. Suuren hakukoneyrityksen lukijaa seuraavat mainokset eivät täytä tätä avoimuuden vaatimusta. Meillä kaikilla on erilaisia rooleja eikä kukaan halua näitä rooleja sekottaa verkkoa selatessaan.

Kukaan ei halua näyttönsä täyttyvän jatkuvasti eteen ponnahtavista popup-mainoksista. Sen sijaan hyvin tehty, informatiivinen, aiheen kannalta relevantti sisältö voi jopa miellyttää ja saada lukijan aktivoitumaan.

Kuten Accenturen viestintä- ja mediateknologialiiketoiminta-alueen johtava konsultti Jussi Järvinen sanoo, median ei ole mitään järkeä seurata piratismia vastaan taistelevan musiikkiteollisuuden jalanjäljissä. ”On turhaa keskittyä kiertämään kehittyviä mainostenestoteknologioita ja yrittää pakottaa yleisö katsomaan mainoksia. Alan on tehtävä mainoksista vähemmän häiritseviä tarjoamalla kohdistettua, relevanttia ja viihdyttävää mainontaa luovalla, kuluttajan arvostamalla tyylillä.”

Vastuullisuuteen kuuluu lukijan arvostamisen lisäksi tietenkin tietoturva. Itseään kunnioittavan median täytyy tietää ja taata sivuillaan tarjoamiensa bittien turvallisuus, olivat ne sitten missä muodossa tahansa.

Avoimuudesta ja vastuullisuudesta hyötyvät niin lukija, ilmoittaja kuin media.

Veijo Ojanperä, ETN

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Nova 3 myyntiin Suomessa: Huawei tuo nyt tekoälyn massoille @HuaweiMobileFI https://t.co/uwv9v16tIF
13hreplyretweetfavorite
ETN_fi Suomalainen kiihtyvyysanturi elää ja voi hyvin. Murata Electronics laajentaa Vantaalla: jopa 200 uutta työpaikkaa.… https://t.co/K9xs1ZcMQG
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
 
 

ny template