JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Accenturen tutkimuksen mukaan jopa neljä kymmenestä voisi maksaa päästäkseen eroon häiritsevästä verkkomainonnasta. Mainonta tai kaupallinen yhteistyö ylipäätään on kuitenkin monen verkkomedian elinehto. Selainten lisäosien käytön kieltämisen sijaan median kannattaisi tavoitella vastuullista verkkomainontaa.

Accenturen tutkimuksessa oli mukana 28 000 kuluttajaa eri maista. 61 prosenttia haastatelluista tunsi mainonnaneston menetelmät. Nuorissa prosenttiluku oli vieläkin korkeampi.

Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. Median tähänastinen reaktio on ollut esimerkiksi sisällön siirtäminen maksumuurin taakse. Tätä voidaan pitää reaktiivisena toimintana, kun tarvetta olisi proaktiiviselle lähestymistavalle.

Mitä vastuullinen mainonta sitten olisi? Ainakin siinä pyrittäisiin avoimuuteen. Suuren hakukoneyrityksen lukijaa seuraavat mainokset eivät täytä tätä avoimuuden vaatimusta. Meillä kaikilla on erilaisia rooleja eikä kukaan halua näitä rooleja sekottaa verkkoa selatessaan.

Kukaan ei halua näyttönsä täyttyvän jatkuvasti eteen ponnahtavista popup-mainoksista. Sen sijaan hyvin tehty, informatiivinen, aiheen kannalta relevantti sisältö voi jopa miellyttää ja saada lukijan aktivoitumaan.

Kuten Accenturen viestintä- ja mediateknologialiiketoiminta-alueen johtava konsultti Jussi Järvinen sanoo, median ei ole mitään järkeä seurata piratismia vastaan taistelevan musiikkiteollisuuden jalanjäljissä. ”On turhaa keskittyä kiertämään kehittyviä mainostenestoteknologioita ja yrittää pakottaa yleisö katsomaan mainoksia. Alan on tehtävä mainoksista vähemmän häiritseviä tarjoamalla kohdistettua, relevanttia ja viihdyttävää mainontaa luovalla, kuluttajan arvostamalla tyylillä.”

Vastuullisuuteen kuuluu lukijan arvostamisen lisäksi tietenkin tietoturva. Itseään kunnioittavan median täytyy tietää ja taata sivuillaan tarjoamiensa bittien turvallisuus, olivat ne sitten missä muodossa tahansa.

Avoimuudesta ja vastuullisuudesta hyötyvät niin lukija, ilmoittaja kuin media.

Veijo Ojanperä, ETN

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Digitalisointi etenee tehomuuntimiin

Monimutkaisen ja tehosyöpön tietotekniikan energiatehokkuutta pitää vielä parantaa, jotta asiakkaiden vaatimukset järjestelmien kustannustehokkuudesta ja ympäristövaikutuksista voidaan täyttää. Digitaalisesti toimivat tehomuuntimet ovat tärkeä osa näitä ratkaisuja.

Lue lisää...
 
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
4hreplyretweetfavorite
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
4hreplyretweetfavorite
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
ETN_fi Teollisuus 4.0! Lopulta kaikki anturidata menee pilveen. https://t.co/9kYbKv9RPK … @SICK_Oy @Teknologiamessu
ETN_fi .@Teknologia17 ylsi ennätyslukuihin, mutta mietittävääkin on. https://t.co/solqTGVWEB
 
 

ny template