JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Merenkulun saralla tehtiin tänään merkittävä kokeilu, kun autonomisesti ohjailtu lautta-alus kulki Paraisten ja Nauvon välillä. Suomi kuuluu merenkulun automaatiokehityksen kärkijoukkoihin. Kokeilun suorittivat Rolls-Royce ja valtio-omisteinen Suomen Lauttaliikenne -konserni Finferries.

- Trafi on seurannut hankkeen suunnittelua ja toteutusjärjestelyjä. Haluammekin mahdollistaa omalta osaltamme merenkulun autonomiakehitystä ja varmistaa, että sekä autonomiset että etäohjaillut matkaosuudet suoritetaan turvallisesti ja säädösten mukaisesti, sanoo osastopäällikkö Juha-Matti Korsi.

Käytännön kokeilut ovat tärkeitä askelia merenkulun digitalisaation ja automaation lisäämisessä. Suomi tekee aktiivisesti työtä kansainvälisessä merenkulkujärjestö IMOssa sekä EU:ssa merenkulun kansainvälisten säädösten ajanmukaistamiseksi.

- Tavoitteenamme on digitalisaation, automaation, uuden teknologian käytön edistäminen ja merenkulun turvallisuuden varmistaminen. Säädösten kehitystyössä tarvitsemme konkreettisia onnistuneita kokeiluja, joilla voimme osoittaa uusien käytäntöjen toimivuuden ja turvallisuuden, sanoo Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa.

Vuonna 2016 Suomessa perustettiin One Sea -ekosysteemi, jossa alojensa kansainväliset johtajat pyrkivät yhdessä saavuttamaan autonomista liikennettä koskevan tavoitteensa. Autonomisen meriliikenteen One Sea ‑ekosysteemin perustajajäsenet ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä.

Osapuolten yhteisenä visiona on mahdollistaa täysin etäohjattavien alusten käyttö Itämerellä vuoden 2020 aikana ja autonominen kaupallinen meriliikenne vuoteen 2025 mennessä.

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Roima parannus IoT-verkkojen tietoturvaan

Langattomia IoT-laitteita pidetään merkittävänä uhkana teollisuuden tietoverkkojen turvallisuudelle. Tietoturvassa voidaan kuitenkin päästä roimasti paremmalle tasolle soveltamalla TLS-suojausmenettelyn virtaviivaistettua johdannaista, jonka avulla ei-IP-pohjaiset IoT-solmut voidaan turvallisesti liittää IP-pohjaisiin verkkoihin. Vahva tietoturva voidaan näin kattaa koko verkkojärjestelmän päästä päähän.

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template