JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Turvatyyny on kaikkien ADAS-laitteiden rynnistyksessä edelleen yksi tärkeimpiä kuljettaja ja matkustajan turvatakuita. Yhä tarkemmat ja nopeammat anturit tekevät myös turvatyynyistä yhä turvallisempia. Bosch Sensortech esittelee uusia antureitaan ensi viikolla Münchenin Electronica-messuilla.

Boschin mukaan uusi SMA7xx-antrien perhe käsittelee MEMS-signaalin aiempaa nopeammin. Tämä tarkoittaa, että passiivinen turvamekanismi kuten turvatyyny voi laueta juuri oikeaan aikaan kussakin onnettomuustapauksessa.

Oikein laukeava turvatyyny onkin erittäin tärkeää. Normaalikokoinen 50-70 litran turvatyyny täyttyy 30-35 millisekunnissa. Tässä ajassa matkustaja liikkuu eteenpäin parinkymmenen sentin matkan, vaikka auto törmäyksessä pysähtyykin.

On ensiarvoisen tärkeää, että tyyny ehtii kaasupanoksen avulla täyttyä ja alkaa hieman tyhjentyä juuri matkustajan osuessa siihen. Tällä vältetään mahdollisia loukkaantumisia, mikäli matkustaja osuu esimerkiksi vielä täyttyvään tyynyyn.

Edelliseen anturipolveen verrattuna Bosch sanoo kaksinkertaistaneensa SMA7xy-sarjan anturin kaistanleveyden. Tämän ansiosta MEMS-rakenteelta tuleva signaali prosessoidaan kaksinkertaisella nopeudella. Anturit asennetaan autossa joko turvatyynyn ECU-ohjausyksikköön tai etäyksiköihin auton sivupilareissa.

Uutuusantureista SMA760 mittaa edestä ja sivulta tulevia iskuja. SMA720-anturi mittaa x- ja z-akselien liikettä aistien ajoneuvon pyörimisen. Molemmat perheet tukevat mittausta 30, 60, 120, 240 tai 480 g:n voimilla. Tietenkin ne ovat ISO 26262 -standardin ASIL D -määritysten mukaisia.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2