JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

BASF ja Nornickel aloittavat strategisen yhteistyön vastatakseen sähköautojen akkumateriaalien kasvavaan kysyntään. Yhtiö sijoittaa ensimmäisen uusia akkumateriaaleja valmistavan, Euroopan markkinoita palvelevan tehtaansa Harjavaltaan. Tehdas rakennetaan BASF:n omalle tontille Norilsk Nickelin (Nornickel) omistaman nikkeli- ja kobolttijalostamon läheisyyteen.

Investointi on osa BASF:n viime vuonna julkistamaa 400 miljoonan euron monivaiheista investointiohjelmaa, ja sen lähtökohtana on tänä vuonna Harjavallassa käynnistetty akkumateriaalien koetuotanto. Tehtaan on määrä käynnistyä vuoden 2020 loppupuolella, ja sen tuotantokapasiteetti riittää akkumateriaalien toimittamiseen noin 300 000 täyssähköautoon.

Harjavallan uusi tehdas tulee hyödyntämään paikallisesti tuotettua uusiutuvaa energiaa, mukaan lukien vesi- ja tuulivoima sekä biomassa. Lisäksi BASF ja Nornickel ovat solmineet pitkäaikaisen sopimuksen nikkeli- ja kobolttiraaka-aineiden markkinaehtoisista toimituksista Nornickelin metallijalostamosta.

Sopimus takaa paikallisten raaka-aineiden varmat toimitukset Euroopan akkuvalmistajille. Investoimalla uuteen tehtaaseen Suomessa BASF tukee EU:n komission pyrkimyksiä luoda eurooppalainen akkutuotannon arvoketju. BASF arvioi myös muita uusien akkumateriaalitehtaiden sijoituspaikkoja.

- Paikallinen tuotanto lähellä asiakkaita tukee nopeasti kasvavia sähköautomarkkinoita entistä paremmin. Yhteistyömme Nornickelin kanssa tuo yhteen alan johtavat raaka-ainetoimittajat ja akkumateriaaliteknologian ja -tuotannon osaajat, sanoo BASF:n Catalysts-divisioonan johtaja Kenneth Lane.

BASF:n akkumateriaaleista vastaava johtaja Jeffrey Loun mukaan runsasnikkeliset katodimateriaalit ovat ratkaisevassa asemassa, jotta akkujen energiatiheyttä voidaan parantaa ja sähköautojen toimintasädettä pidentää. - Tämän maailmanluokan tehtaan avulla BASF pystyy palvelemaan keskeisten autonvalmistajien ja kennotoimittajien sähköiseen liikenteeseen liittyviä kasvustrategioita Euroopassa takaamalla luotettavat toimitukset ja tekemällä tiivistä yhteistyötä.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2