JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Yöpakkaset tulevat taas ja moni alkaa jo miettiä talvirenkaiden asentamista autoonsa. Yleisin valinta on edelleen nastarenkaat, mutta ruotsalaisen tutkimuksen mukaan ne aiheuttavat enemmän ihmishenkien menetyksiä kuin pelastavat.

Göteborgilaisen Chalmersin teknisen korkeakoulun tutkijat ottivat International Journal of Environmental Research and Public Health -lehdessä julkaistussa tutkimuksessaan mukaan kaikki nastarenkaiden valmistuksesta ja käytöstä aiheutuvat vaikutukset. Nastarenkaiden koko elinkaaren analyysi osoittaa käytännössä, että ne pitäisi kieltää.

Ruotsissa 60 prosenttia talvirenkaista pureutuu jäiseen tiehen nastojen avulla. Naapurimaassa on kuten meilläkin käyty paljon keskustelua niistä pienhiukkaspäästöistä, joita syntyy nastojen repiessä irti partikkeleita teiden asvaltista.

Tutkijat Anna Furberg, Sverker Molander ja Richard Arvidsson laskivat analyysissään, kuinka moni ihmishenki säästyy onnettomuuksissa natojen ansiosta. Sitä vastaan asetettiin esimerkiksi tilastot niistä ihmishengistä, jotka menetetään tärkeän nastamateriaalin eli koboltin louhinnassa Kongossa. Koboltti on lisäksi ns. konfliktimineraali eli sen louhiminen aiheuttaa väkivaltaisia ongelmia Kongossa.

Ruotsissa nastarenkaat pelastavat vuoittain 60-770 henkeä tieliikenteessä. Samaan aikaan nastarenkaat aiheuttavat välillisesti 570-2200 kuolemaa. – Luvut osoittavat selvästi, että nastarenkaat aiheuttavat enemmän kuolemia kuin pelastavat, sanoo professori Sverker Molander.

Tutkijoiden mukaan jo pelkästään nastarenkaiden aiheuttamat pienhiukkaspäästöt kääntävät tilaston negatiiviseksi. Kun kaikki muut haitat lasketaan mukaan, tulos on erittäin selvä.

Nastarenkaiden hyödyistä nautitaan ennen kaikkea Pohjoismaissa, kun valtaosa haitoista kärsitään muualla. – Toiset elävät toisten kustannuksella, sanoo Molander suoraan.

Tutkijoiden mukaan parempi vaihtoehto olisi hyvä talvirengas ilman nastoja, ajotapojen muuttaminen turvallisemmaksi sekä auraamisen ja hiekoittamisen kehittäminen edelleen.

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Teollisella internetillä vauhtia MRO-prosesseihin

Teollista internetiä (IIoT) käyttämällä voidaan parantaa ei-tuotannollisiin hankintoihin liittyviä MRO-prosesseja (Maintenance, Repair, Operating) eurooppalaisen Teollisuus 4.0 -ohjelman määrittämissä raameissa. Artikkelissa luodaan katsaus eräisiin IIoT-teknologioihin ja sovelluksiin, jotka ovat avainasemassa tässä murroksessa. (Artikkelin 1-osa ilmestyi marraskuussa.)

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template