JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Norjassa on lähes 200 000 sähköautoa, Ruotsissakin yli 16 000, mutta meillä määrä jää alle kahden tuhannen. Suomi on eittämättä kehitysmaa sähköautoilun saralla. Siihen haetaan nyt parannusta uudesta IoT-ekosysteemistä, jolla yritetään rakentaa kattavaa latausverkostoa.

Avoimen IoT-ekosysteemin luovaa EU-projektia bIoTope esiteltiin tänään Espoossa Aalto-yliopistolla. Esillä oli älykäs sähköautojen parkki- ja latauspalvelu, jonka ovat toteuttaneet Aalto-yliopisto, Helsingin kaupungin innovaatioyksikkö Forum Virium, Control Things, Enervent ja Parkkisähkö.

Suomen tavoite on saada liikenteeseen 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei onnistu, jos autojen latausinfrastruktuuri ei ole kunnossa. bIoTope-projektissa kehitetty järjestelmä auttaa sähköautoja löytämään vapaan parkkipaikan ja latauspisteen. Järjestelmään kuuluu myös ratkaisu, jossa perinteiset lämpötolpat voidaan muuttaa sähköautojen latauspisteiksi. BMW testaa järjestelmää i3-mallin sähköautollaan.

Parkkisähkön latausratkaisun etuna on, että siinä perinteiset lämpötolpat voidaan muuttaa helposti ja halvalla sähköautojen latauspisteiksi pikaliittimellä. Lataustolpat ja sähköauto löytävät toisensa bIoTope-hankkeen kehittämällä applikaatiolla. Applikaatio välittää tiedon vapaasta parkkipaikasta ja latauspisteestä BMW:n ajotietokoneelle sekä kuljettajan kojelaudan näytölle, josta latauksen voi käynnistää.

Parkkisähkö-yrityksen toimitusjohtaja Jiri Räsänen kertoo, että Suomessa on yli miljoona autojen lämpötolppaa, jotka voidaan muuttaa sähköautojen lataustolpiksi. Maan kattava latausverkosto voi siis olla saavutettavissa hyvinkin helposti.

Palvelu syntyi Forum Viriumin, Aalto-yliopiston, Parkkisähkön, ControlThingsin, Enerventin ja BMW:n yhteiskehittämisen tuloksena. Suomen teillä ajaa tällä hetkellä 1900 sähköautoa ja ladattavaa 9500 hybridiä. Sähköautoista useampi kuin joka toinen on Tesloja, joka on ylivoimaisesti suosituin merkki.

Helsingin kaupungin innovaatioyksikön Forum Viriumin ja Aalto-yliopiston bIoTope-hanke jatkuu toukokuun 2019 loppuun. Hankkeessa luodaan avoin ekosysteemi IoT-ratkaisuille. Helsingissä hanke keskittyy sähköautojen älykkään latausinfran ekosysteemin kehittämiseen, standardointiin ja bisnesmallien luontiin. Projekti toteutetaan 10 eri maassa. Esimerkiksi Lyonissa testataan turvallisia koulumatkoja, Brysselissä vesitaksia ja Pietarissa jätehuollon ratkaisuja. Hankkeen budjetti on yli 9 miljoonaa euroa ja sen rahoittaa Euroopan Unionin H2020-puiteohjelma.

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

IoT-suunnittelusta demokraattisempaa – avoimen koodin korteilla ja yhteisöjen tuella

Avoimen koodin ohjelmistojen rinnalle ovat tulossa avoimen koodin laitteistot ja kortit. Niiden ja suunnittelijayhteisöjen avulla yhä useampi rakentelija voi saada IoT-suunnittelunsa valmiiksi tuotteeksi asti.

Lue lisää...
 
ETN_fi Langaton anturi kertoo betonin kosteuden https://t.co/QF085IazLJ @MatoEngineering @japikas @FinnBuild
ETN_fi Phoenix Contact ostaa kaksi saksalaista yritystä: SKS Kontakttechnik keskittyy sähkömekaniikkaan, Pulsotronic GmbH… https://t.co/AfQDWxGQ6x
ETN_fi First truly black solar modules roll off industrial production line @AaltoUniversity https://t.co/ym11lOA2lL
ETN_fi Telian toimitusjohtaja: 5G-datassa kokeillaan uusia hintamalleja https://t.co/we8ryxGl4D @teliafinland
 
 

ny template