JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on julkaissut oppaan litiumioniakkujen turvalliseen käyttöön. Ohjeiden mukaan akkujen latautumista kannattaa valvoa ja virransyöttöön kannattaa käyttää vain tuotteelle tarkoitettua laturia.

Ohjeet ovat tärkeät, sillä tehokkaat litiumioniakut ovat yleistyneen kodin sähkölaitteissa ja koneissa. Li-ion-akkuja on esimerkiksi kännyköissä, tietokoneissa sekä sähköpyörissä ja tasapainoskoottereissa.

Akkujen lataamisessa kannattaa olla tarkkana, ettei syty tulipaloa. Tehokkaimmat akut palavat sytyttyään räjähdysmäisesti ja niitä voi olla hankala sammuttaa. Palava akku saattaa sytyttää laitteen lisäksi myös koko huoneiston tai talon tuleen.

Tukes myös kehottaa irrottamaan laitteen laturista, kun lataus on valmis. Missään tapauksessa ei kannatta käyttää laturia, joka on vaurioitunut, toimii epävarmasti tai jonka johto tai liittimet ovat vaurioituneet. Jos akku tai laite ylikuumenee, pitää laturin verkkojohto irrottaa, jos sen voi tehdä turvallisesti.

Akku on poistettava käytöstä, mikäli siinä näkyy fyysisiä vaurioita tai se on pullistunut, akusta lähtee hajua, se kuumentuu selkeästi tavallista enemmän, ääntelee omituisesti tai vuotaa. Mikäli akku syttyy tuleen, pitää laturin verkkojohto irrottaa ennen palon sammuttamista, jos se on mahdollista.

Li-ion-akkupalon ensisijainen sammutustapa on suuri määrä vettä, sillä vesi jäähdyttää akkua. Toissijainen sammutustapa on vaahtosammuttimen käyttö. Jauhesammutin tai muu tukahduttava sammutusväline pysäyttää palon hetkellisesti, mutta ei jäähdytä akkua eikä estä syttyvien kaasujen leviämistä.

Tukesin verkkosivuilla on kuluttajille tarkoitettua ohjeistusta litiumioniakkujen turvalliseen hankintaan, käyttöön ja hävittämiseen: https://tukes.fi/litiumioniakkujen-turvallinen-kayttaminen.

Tukesin ja STEKin yhteisprojektissa selvitettiin litiumioniakkujen turvallisuutta ja projektin tuloksena on julkaistu opas teollisuuden litiumioniakkujen turvallisuudesta.

 

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2