JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Bluetooth-tekniikan 5-versio valmistui loppuvuonna 2016 ja se lupasi nopeamman datanyhteyden, pidemmän kantaman ja mesh-verkkotopologian. Komponenttien jakelija Rutronik on testannut neljännen ja viidennen polven alhaisen tehonkulutuksen Bluetooth- eli BLE-yhteyksiä ja julkistanut tuloksista mielenkiintoisen teknisen dokumentin.

Mittauksissa käytettiin Nordic Semiconductorin nRF52840-piiriä. Sen avulla testattiin kantamaa, datanopeutta ja tehonkulutusta erilaisilla linkin konfiguraatioilla niin sisä- kuin ulkotiloissa. Testit tehtiin sekä protoraudalla että esiohjelmistoilla, joten tämän hetken piirisarjojen tulokset ovat vielä parempia, Rutronik korostaa.

BLE 4.2 tukee yhden megabitin datanopeutta. 5-0-standardi toi siihen lisää kahden megabitin PHY-tason nopeuden (LE 2M) sekä esikoodatun version (LE Coded), jossa PHY-nopeus on määritelty joko 125 tai 500 kilobittiin sekunnissa. Nämä vaikuttavat esimerkiksi linkin käytössä olevaan tehobudjettiin.

BLE5:n piti parantaa kantama nelinkertaiseksi ja datanopeuden kaksinkertaiseksi. Eri lähetysmoodien takia näitä molempia ei voi saada samanaikaisesti.

BLE-linkin laatuun vaikuttavat niin 4- kuin 5-polvessa taajuuskaista (2400-2480 MHz), lähetysteho, lähetysolosuhteet eli ympäristö, yhteyden intervalli eli aikaväli, häiriöt, IFS eli datapakettien lähetysten välinen aika sekä pakettien koko.

Testin tuloksista näkyy, miten BLE4-linkit parametrit vaikuttavat suuresti kantamaan ja datanopeuteen. Ulkona linkki ylsi parhaimmillaan 405 metrin päähän ja maksimilähetysteholla dataa saatiin siirtymään 283,5 kilobittiä sekunnissa. BLE5-tekniikalla päästiin high speed -moodissa 65 metrin matkalla lähes megabitin datanopeuteen. Pisimmillään kantamaksi saatiin 8 dBm lähetysteholla 527 metriä. Toisaalta metsässä linkki ylsi parhaimmillaankin vain 95 metriin.

Raportti antaa monella osviittaa siitä, miten BLE-yhteys pitää konfiguroida oman sovelluksen kannalta optimaalisella tavalla. Rutronikin raporttiin voi tutustua yhtiön verkkosivuilla.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2