JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Vantaalla järjestettiin tänään harvinainen tapahtuma, kun Suomessa muurattiin MEMS-anturien tehdaslaajennuksen peruskivi. Japanilaisen Muratan 42 miljoonan euron laajennus tuo 150-200 uutta työpaikkaa kehä III:n varteen. Samalla laajennus osoittaa, että suomalainen kiihtyvyysanturi elää ja voi hyvin.

Murata Electronicsin tehdaslaajennusta oli juhlistamassa arvokas kutsuvierasjoukko. Oman tervehdyksensä toivat niin Japanin Suomen suurlähettiläs Jota Yamamoto ja Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen. Lisäksi peruskiveä olivat muuraamassa Murata Electronicsin toimitusjohtaja Yuichiro Hayata sekä emokonsernin anturidivisioonan johtaja Makoto Kawashima.

Hayata ja Kawashima olivat erittäin tyytyväisiä tehtaan 16 tuhannen neliön laajennukseen. Hayatan mukaan rekrytoinnit ovat jo käynnistyneet. Jopa 200 uuden osaajan löytäminen on iso urakka, mutta Hayatan mukaan osaajat löytyvät varmasti.

Kysyntää Vaisalan MEMS-antureista käynnistyneelle ja sittemmin VTI Hamlinina ja VTI Electronicsina tunnetun yrityksen tuotteille on kasvavasti. – Erityisesti autojen ADAS-järjestelmät ja myöhemmin autonomiset ajoneuvot tarvitsevat kasvavasti kiihtyvyysantureita. 5-10 vuoden kuluttua niitä on jo ajoneuvossa 3-4, Hayata ennusti.

Kawashima korosti Vantaan laitoksen roolia Muratan MEMS-anturien osaamiskeskuksena. Kulutuselektroniikkaan ei Vantaan tehtaan antureilla aiota mennä, sillä niiden suorituskyky ja laatu on liikaa korkeaa luokkaa. Sen sijaan autot sekä teollisuuden ja lääketieteen mittaussovellukset ovat ”suomalaisjapanilaisille” antureille sopiva kohde.

Laajennusosan pitäisi valmistua ja tuotannon siellä pitäisi alkaa vuoden 2019 loppuun mennessä. Tehtaan urakoinnista vastaa NCC. Ensi vuoden lopulla Murata työllistää Vantaalla 1150-1200 työntekijää, joista noin puolet työskentelee tuotannossa.

Kuvassa vasemmalta suurlähettiläs Yamamoto, Muratan Hayata ja Kawashima, Vantaan kaupunginjohtaja Viljanen sekä urakoitsija NCC:n Suomen maajohtaja Mika Soini.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2