JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Autoista on tulossa käytännössä tietokoneita tai superkoneita pyörillä. kehitys johtaa myös siihen, että auton järjestelmässä on yhä useammin mahdollisia aukkoja, joista hakkerit pääsevät järjestelmiin sisälle. Nämä aukot pitää tukkia.

Microchip on nyt esitellyt uuden kehitysalustan, jota se kehuu markkinoiden ensimmäiseksi autojen verkkojen turvallisuuteen keskittyväksi kehityskitiksi. CryptoAutomotive IVN -alusta antaa auton- ja autoelektroniikan järjestelmävalmistajille työkalut, joilla auton järjestelmät voidaan suojata hakkerien hyökkäyksiltä.

Microchipin mukaan kysymys ei enää ole siitä, tarvitsevatko ajoneuvot turvajärjestelmiä, vaan siitä miten nämä järjestelmät toteutetaan käytännöllisesti ja ilman kallista järjestelmien ylisuunnittelua.

Microchipin alusta emuloi suojattua solmua auton verkossa ja tuottaa suunnittelijoille intuitiivisen lähtökohdan tietoturvan toteuttamiseksi. Valmistajat voivat joustavasti konfoiguroida tätä solmua niin, että se sopii osaksi omaa järjestelmää ja vastaa erilaisiin alan turvastandardeihin.

Työkalulla voidaan toteuttaa turvattu salausavainten varastointi, ECU-yksikön eli auton elektronisen ohjausyksikön autentikointi, laitetason salauskiihdytys ja muita kryptograafisia toimintoja. Kun alustaa käytetään isäntäohjaimen kanssa, voidaan auton järjestelmään tuoda esimerkiksi turvakäynnistys ja CAN-väylän viestien autentikointi.

Microchipin mukaan työkalua voidaan käyttää minkä tahansa ECU-yksikön, konfiguraation tai väylien kanssa. Tämän ansiosta alustalla voidaan tuoda suoja nykyisiin järjestelmiin ilman suuren mittaluokan uudelleensuunnitteluja. Käytännössä kyse on tytärprosessorista, jonka kanssa itse ohjaimen koodiin tarvitaan hyvin vähä päivityksiä.

CryptoAutomotive Security ICs TA/BSD -kehityspaketti maksaa 250 dollaria. Lisätietoja tekniikasta löytyy Microchipin sivuilta

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Suomalainen kiihtyvyysanturi elää ja voi hyvin. Murata Electronics laajentaa Vantaalla: jopa 200 uutta työpaikkaa.… https://t.co/K9xs1ZcMQG
21hreplyretweetfavorite
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
 
 

ny template