JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Autoista on tulossa käytännössä tietokoneita tai superkoneita pyörillä. kehitys johtaa myös siihen, että auton järjestelmässä on yhä useammin mahdollisia aukkoja, joista hakkerit pääsevät järjestelmiin sisälle. Nämä aukot pitää tukkia.

Microchip on nyt esitellyt uuden kehitysalustan, jota se kehuu markkinoiden ensimmäiseksi autojen verkkojen turvallisuuteen keskittyväksi kehityskitiksi. CryptoAutomotive IVN -alusta antaa auton- ja autoelektroniikan järjestelmävalmistajille työkalut, joilla auton järjestelmät voidaan suojata hakkerien hyökkäyksiltä.

Microchipin mukaan kysymys ei enää ole siitä, tarvitsevatko ajoneuvot turvajärjestelmiä, vaan siitä miten nämä järjestelmät toteutetaan käytännöllisesti ja ilman kallista järjestelmien ylisuunnittelua.

Microchipin alusta emuloi suojattua solmua auton verkossa ja tuottaa suunnittelijoille intuitiivisen lähtökohdan tietoturvan toteuttamiseksi. Valmistajat voivat joustavasti konfoiguroida tätä solmua niin, että se sopii osaksi omaa järjestelmää ja vastaa erilaisiin alan turvastandardeihin.

Työkalulla voidaan toteuttaa turvattu salausavainten varastointi, ECU-yksikön eli auton elektronisen ohjausyksikön autentikointi, laitetason salauskiihdytys ja muita kryptograafisia toimintoja. Kun alustaa käytetään isäntäohjaimen kanssa, voidaan auton järjestelmään tuoda esimerkiksi turvakäynnistys ja CAN-väylän viestien autentikointi.

Microchipin mukaan työkalua voidaan käyttää minkä tahansa ECU-yksikön, konfiguraation tai väylien kanssa. Tämän ansiosta alustalla voidaan tuoda suoja nykyisiin järjestelmiin ilman suuren mittaluokan uudelleensuunnitteluja. Käytännössä kyse on tytärprosessorista, jonka kanssa itse ohjaimen koodiin tarvitaan hyvin vähä päivityksiä.

CryptoAutomotive Security ICs TA/BSD -kehityspaketti maksaa 250 dollaria. Lisätietoja tekniikasta löytyy Microchipin sivuilta

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Roima parannus IoT-verkkojen tietoturvaan

Langattomia IoT-laitteita pidetään merkittävänä uhkana teollisuuden tietoverkkojen turvallisuudelle. Tietoturvassa voidaan kuitenkin päästä roimasti paremmalle tasolle soveltamalla TLS-suojausmenettelyn virtaviivaistettua johdannaista, jonka avulla ei-IP-pohjaiset IoT-solmut voidaan turvallisesti liittää IP-pohjaisiin verkkoihin. Vahva tietoturva voidaan näin kattaa koko verkkojärjestelmän päästä päähän.

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template