JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tielläliikkujien turvallisuutta lisätään 5G-teknologiaan perustuvien uusien ratkaisujen ja palvelujen avulla. VTT:n ja yritysten yhteistyössä kehittämät uudet ratkaisut liittyvät tiesääpalveluihin, teiden kunnossapitoon, automaattiajamiseen ja ajoneuvojen väliseen nopeaan 3D-näkymien välittämiseen.

- 5G-verkon siirtonopeus mahdollistaa suurten 3D-näkymien välittämisen ajoneuvojen välillä. Tämän seurauksena auton havaintojen etäisyyttä voidaan kasvattaa ja dataa saadaan alueilta, joihin auton oma anturointi ei kanna ja joita se ei näe, sanoo tieliikenneonnettomuuksien vähentämiseen tähtäävän 5G-Safe-hankkeen vetäjä Tiia Ojanperä VTT:ltä.

Ensimmäisenä pilotointikohteena oli VTT:n robottiauto Martti, jolla testattiin esteiden ja urien havaitsemista tiessä. Sodankylässä toteutettu demo perustui 12,5 hertsin taajuudella toimivan LiDAR-tutkan datan välittämiseen VTT:n 5G-testiverkon MEC-palvelimelle. Siellä datan vastaanotti Unikien algoritmi, jolta saadut varoitukset mahdollistivat Martin reitin optimoinnin sen kyvykkyyden mukaan.

5G-teknologia avaa niin ikään uusia ovia teiden hoitopalvelujen kannalta. - Reaaliaikainen tiedonvälitys ja tietojen automaattinen analysointi mahdollistavat aiempaa nopeamman ja luotettavamman tiedon tiestön tilasta. Tiesäämallin tuottamia ennusteita voidaan hyödyntää liikenteen ajo-olosuhteita ja turvallisuutta koskevissa palveluissa, kertoo kehittämispäällikkö Oiva Huuskonen Destiasta.

5G-Safe-projektissa pilotoitavia uusia ratkaisuja viimeistellään parhaillaan jo saatujen kokemusten ja tulosten pohjalta. Vuoden 2018 lopussa päättyvällä projektilla haetaan myös uutta liiketoimintaa mukana oleville yrityksille.

VTT:n lisäksi hankkeen tutkimuspartnereita ovat DestiaIlmatieteen laitos sekä Ilmatieteen laitoksen kaupalliset palvelut, KaltiotSITOWISE, ja Unikie. Myös NokiaSunit ja VR Transpoint ovat mukana tukemassa hanketta. Lisäksi projektia tukee tekninen asiantuntijaryhmä, johon kuuluvat BittiumDynniq (Hollanti), LiikennevirastoTelia ja Trafi.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Moniydinsuorittimet tulevat lentokoneisiin

Ilmailun turvakriittisissä ohjausjärjestelmissä on aiemmin pitäydytty perinteisiin yhden ytimen prosessoriratkaisuihin. Nyt ilmailualallakin aletaan yleistä kehitystä seuraten siirtyä moniytimisiin suoritinarkkitehtuureihin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
 
 

ny template