JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Suomi kehuu usein olevansa teknisen kehityksen kärjessä eri sektoreilla, mutta on yksi selkeä alue, jossa jäämme selvästi muista vertailumaista jälkeen. Meillä on tolkuttoman vähän sähköautoja. Meiltä puuttuvat edelleen selvät rahalliset kannustimet sähköauton hankintaan.

Viime vuonna maailmassa myytiin hieman yli kolme miljoonaa sähkö- tai hybridiautoa (Kansainvälinen energiajärjestö IEA: Global Electric Vehicles Outlook). Määrä on 54 prosenttia suurempi kuin edellisvuonna. Hätkähdyttävää on se, että Kiinassa myytiin 578 tuhatta sähkö- ja hybridiautoa. Kiina onkin tässä kehityksessä aivan omassa luokassaan.

Suomessa pitää hallituksen tavoiteohjelman mukaan olla 250 tuhatta sähköautoa vuonna 2030. Nykymenolla tavoitteesta jäädään todella kauaksi, mikä selviää jo Trafin tilastoista.

Suomessa oli viime vuodenvaihteessa lähes 5 miljoonaa ajoneuvoa. Autoja on 3,1 miljoonaa, joista henkilöautoja on 2,7 miljoonaa. Näistä 1,9 miljoonaa kulkee bensiinillä ja reilut 730 tuhatta dieselillä.

Sähköautoja Suomessa on vain 1450 (maaliskuun lopussa), joista puolet on Tesloja. Hybridiautoja on 5700, joista valtaosa kulkee bensiinin ja sähkön voimalla.

Vertailun vuoksi: Norjassa myytiin viime vuonna yli 62 tuhatta sähkö- ja hybridiautoa. Maassa ei ole sähköautoissa arvonlisäveroa, mikä näkyy suoraan myyntitilastoissa. Suomessa on käytännössä pakko muuttaa verotusta samaan suuntaan, jotta sähköautojen määrä teillämme kasvaa.

 

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

IoT-solmun voi toteuttaa valmiilla alustalla

Artikkelissa kuvataan, miten SoC-piirille suunnitellaan datankeruuseen, analyysiin ja ohjaukseen tarkoitettu IoT-solmu käyttäen Adesto Technologiesin SmartEdge-alustaa. Suunnittelussa paneudutaan erityisesti ohjaussilmukoiden nopeuttamiseen yhdistettynä tehokkaaseen tiedonsiirtoon ja parempaan turvallisuuteen.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2