JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Suomi kehuu usein olevansa teknisen kehityksen kärjessä eri sektoreilla, mutta on yksi selkeä alue, jossa jäämme selvästi muista vertailumaista jälkeen. Meillä on tolkuttoman vähän sähköautoja. Meiltä puuttuvat edelleen selvät rahalliset kannustimet sähköauton hankintaan.

Viime vuonna maailmassa myytiin hieman yli kolme miljoonaa sähkö- tai hybridiautoa (Kansainvälinen energiajärjestö IEA: Global Electric Vehicles Outlook). Määrä on 54 prosenttia suurempi kuin edellisvuonna. Hätkähdyttävää on se, että Kiinassa myytiin 578 tuhatta sähkö- ja hybridiautoa. Kiina onkin tässä kehityksessä aivan omassa luokassaan.

Suomessa pitää hallituksen tavoiteohjelman mukaan olla 250 tuhatta sähköautoa vuonna 2030. Nykymenolla tavoitteesta jäädään todella kauaksi, mikä selviää jo Trafin tilastoista.

Suomessa oli viime vuodenvaihteessa lähes 5 miljoonaa ajoneuvoa. Autoja on 3,1 miljoonaa, joista henkilöautoja on 2,7 miljoonaa. Näistä 1,9 miljoonaa kulkee bensiinillä ja reilut 730 tuhatta dieselillä.

Sähköautoja Suomessa on vain 1450 (maaliskuun lopussa), joista puolet on Tesloja. Hybridiautoja on 5700, joista valtaosa kulkee bensiinin ja sähkön voimalla.

Vertailun vuoksi: Norjassa myytiin viime vuonna yli 62 tuhatta sähkö- ja hybridiautoa. Maassa ei ole sähköautoissa arvonlisäveroa, mikä näkyy suoraan myyntitilastoissa. Suomessa on käytännössä pakko muuttaa verotusta samaan suuntaan, jotta sähköautojen määrä teillämme kasvaa.

 

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template