JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Takavuosina mikrosähkömekaaniset järjestelmät eli MEMS-komponentit olivat niche-alue. Niitä käytettiin autojen turvatyynyissä ja mustesuihkutulostinten tulostinpäässä. Nyt MEMS-anturista on vaivihkaa kasvanut isio osa koko puolijohdeteollisuutta. Viime vuonna niiden osuus koko puolijohdemarkkinoista oli jo 11 prosenttia.

11 prosenttia 420 miljardista dollarista ei ole enää mikään pieni niche-bisnes. Nyt antureita käytetään autoissa ja älypuhelimissa aistimaan liikettä, johon perustuvat sekä tarkka paikannus, kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät ja arkeamme helpottavat puhelinsovellukset.

MEMS-markkinoita on pitkään hallinnut kaksi peluria. Bosch Sensortech hallitsi autojen antureita ja STMicroelectronics älypuhelimia. Viime vuonna markkinoille tuli nopealla vauhdilla uusi ykkönen: Broadcom. Se ei syönyt markkinoita vanhoilta johtajilta, vaan tuli ryminällä aivan uudelle alueelle.

MEMS-markkinoita seuraavan Yole Developpementin mukaan Broadcomin salaisuus on MEMS-tekniikkaan perustuva RF-suodin, jota tarvitaan eri taajuusalueilla toimivissa älypuhelimissa. Erityisesti tämä on yleistynyt 4G-verkoissa. Tarve kasvaa entisestään, kun 5G-verkot tulevat käyttöön.

MEMS-anturit ovat ensimmäinen kuluttajalaitteisiin tullut tekniikka, joka on ihmisaisteja parempi, ja monella tapaa. Anturit erottavat kasvonpiirteet huipputarkasti kymmenien tuhansien pisteiden avulla ja avaavat sen avulla älypuhelimen käyttöön. Infrapuna-anturit näkevät ihmissilmää paremmin. MEMS-mikrofonit kuulevat korvaa paremmin, mitä voidaan käyttää hyvin monenlaisissa sovelluksissa.

Yole ennustaa, että uudet sovellukset vetävät koko MEMS-anturimarkkinan seuraavina vuosina 9 prosentin keskimääräiseen kasvuun. Vuonna 2023 MEMS-anturien osuus puolijohteiden kokonaismarkkinoista voi olla jo 20 prosenttia. Silloin pieni anturi on noussut lähes muistien ja prosessorien rinnalle koko alaa vetävänä moottorina.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template