JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Washingtonin yliopistossa on kehitetty maailman ensimmäinen nanokokoinen robotti, joka osaa lentää. RoboFly-hyönteinen on ensimmäistä kertaa noussut ilmaan omien siipiensä voimalla.

Tällaisia nanobotteja kehitetään monista syistä. Niiden avulla voisi esimerkiksi automatisoida sadon tarkastamisen pelloilla. Tai ne voisivat haistella öljyvuotoja ilman, että paikalle täytyy lähettää joku teknikko.

Keinotekoinen lentävä hyönteinen on kuitenkin melkoinen suunnitteluhaaste. Droneista tutut propellit eivät niihin käy, vaan lentämisen pitää perustua siipien käyttöön. Lisäksi robotin pitää saada varattua moniakkunsa niin, että virta riittää paitsi lentämiseen, myös integroidun älyn pyörittämiseen.

RoboFly on hieman hammastikkua kevyempi. Virtansa se saa lasersäteestä, jonka valon botin piiri muuntaa sähkövirraksi.

Suurin ongelma autonomisesti lentävän nanorobotin kehittämisessä on kuitenkin siipien toiminta. Se on hyvin tehosyöppö prosessi ja sekä teholähteen että siipiä ohjaavan ohjaimen istuttaminen nanobottiin olisivat lisänneet painoa liiaksi.

RoboFlyn esi-is RoboBee ratkaisi ongelman siten, että se oli yhdistetty johdolla teholähteeseen. RoboBee toimi, mutta iso askel autonomiseen lentämiseen jäi tuolloin ottamatta. Tämän takia sähkö syötetään RoboFly-bottiin lasestäeen avulla. Tämä oli tehokkain tapa hoitaa virransyöttö ilman, että itse botista tulisi paljon painavampi, tutkijat kertovat.

Tämäkin ratkaisu oli haastava. Nanobotin elektroniikan pitää pystyä muuntamaan aurinkokennolta tuleva 7 voltin jännite lentämisen edellyttämäsi 240 voltiksi. Eikä tälle elektroniikalle ole pienessä botissa tilaa.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2