JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiautojen testaus laajenee koko ajan ja onpa niillä ajauduttu jo kuolonkolareihinkin, mutta millaisia vikoja niissä on tähän asti ilmennyt? Kalifornian liikenneviranomainen DMW on laatinut listan eri robottiautoista löytyneistä vioista.

Esimerkiksi Baidu USA:n autoissa kameratekniikat ovat tunnistaneet väärin objekteja ja tämä on aiheuttanut turhia jarrutuksia. Nämä voivat tietysti olla vaarallisia, mikäli takana on ollut toinen ajoneuvo.

Delphin autoissa on ollut ongelmia havaita tiettyjä liikennevaloja. Myös GPS:n käyttö paikannukseen oli välillä pettänyt. Drive.ai:n autoissa on ilmennyt ristiriitaisia anturitietoja.

General Motorsin robottiautoryhmä Cruise Automationin testeissä ajoneuvo on yrittänyt kääntyä risteävän liikenteen läpi, vaikkei käännökseen ollut tilaa eilä aikaa. Lisäksi Cruisen autot eivät ole jarruttaneet riittävän voimakkaasti stop-merkin lähestyessä. Autot ovat myös yrittäneet vaihtaa kaistaa tietyöalueella, jossa on toinen kaista merkitty pois käytöstä.

Erilaisiin vikoihin voi tutustua DMV:n sivuilla.

Robottiauto on yksi insinöörien suurimmista ja vaikeimmista suunnitteluprojekteista, jotka kohdistuvat arkipäiväiseen elämäämme. DMV:n raportit kyllä kertovat, ettei robottiauto ole vielä pitkään aikaan valmis maanteille.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template