JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

CDNLive, München – Data korvaa öljyn uuden maailman tärkeimpänä valuuttana. Tämä näkyy tällä hetkellä selkeimmin autoissa, sillä useissa premiun-luokan uusissa malleissa on jo nyt toistasataa mikropiiriä. – Pian autoissa voi olla jopa tuhat prosessoria, visioi EDA-taloa Cadence Design Systemsin verifiointituotteiden ryhmästä vastaava johtaja Paul Cunningham yhtiön kehittäjätapaamisessa tänään.

Selvimmin kehitys näkyy tietysti robottiautoissa, mutta myös erilaisten kuljettajaa avustavien ADAS-järjestelmien nopeana yleistymisenä. – Jo nyt ADAS-järjestelmät laskevat 24 biljoonaa eli 24 tuhatta miljardia operaatio joka sekunti, Cunningham muistutti. Ja määrä kasvaa lähes eksponentiaalisesti.

Elektroniikan määrä kasvaa autoissa koko ajan. Cadencella tunnetaan hyvin, mistä elektroniikan ongelmat johtuvat. 80-95 prosenttia komponenttien pettämisestä liittyy analogia- ja sekasignaalipiireihin. Tehoelektroniikan ongelmat liittyvät juotoksiin tai bondauksissa käytettyjen johtimien irtoamiseen lämmön takia.

Cadence onkin kehittänyt simulointityökaluja, joiden avulla komponenttien luotettavuutta voidaan parantaa. Uusi tuote on nimeltään Legato Reliability Solution, jolla voidaan simuloida komponentin luotettavuutta koko elinkaaren ajan. Työkaluun sisältyy sähkötermoinen simulointi, joka arvioi lämmön vaikutuksia komponentin osiin ja toimintaan. Advanced Aging Analysis -työkalu puolestaan analysoi sitä, miten piirin toiminta muuttuu sen ikääntyessä.

Tavoite on hyvin yksinkertainen: autojen komponentit täytyy testata ja verifioida täydellisesti, sillä niiden pettäessä menetetään ihmishenkiä. Asian toinen puoli on se, että verifiointi on mahdotonta.

- Verifiointi on kuin virus. Koskaan ei ole valmis, aina on jotakin mitä pitää testata. Kuinka testata enemmän vähemmillä resursseilla, tähän kysymykseen meidän on vastattava, Cunningham korosti.

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Teollisella internetillä vauhtia MRO-prosesseihin

Teollista internetiä (IIoT) käyttämällä voidaan parantaa ei-tuotannollisiin hankintoihin liittyviä MRO-prosesseja (Maintenance, Repair, Operating) eurooppalaisen Teollisuus 4.0 -ohjelman määrittämissä raameissa. Artikkelissa luodaan katsaus eräisiin IIoT-teknologioihin ja sovelluksiin, jotka ovat avainasemassa tässä murroksessa. (Artikkelin 1-osa ilmestyi marraskuussa.)

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template