JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

CDNLive, München – Data korvaa öljyn uuden maailman tärkeimpänä valuuttana. Tämä näkyy tällä hetkellä selkeimmin autoissa, sillä useissa premiun-luokan uusissa malleissa on jo nyt toistasataa mikropiiriä. – Pian autoissa voi olla jopa tuhat prosessoria, visioi EDA-taloa Cadence Design Systemsin verifiointituotteiden ryhmästä vastaava johtaja Paul Cunningham yhtiön kehittäjätapaamisessa tänään.

Selvimmin kehitys näkyy tietysti robottiautoissa, mutta myös erilaisten kuljettajaa avustavien ADAS-järjestelmien nopeana yleistymisenä. – Jo nyt ADAS-järjestelmät laskevat 24 biljoonaa eli 24 tuhatta miljardia operaatio joka sekunti, Cunningham muistutti. Ja määrä kasvaa lähes eksponentiaalisesti.

Elektroniikan määrä kasvaa autoissa koko ajan. Cadencella tunnetaan hyvin, mistä elektroniikan ongelmat johtuvat. 80-95 prosenttia komponenttien pettämisestä liittyy analogia- ja sekasignaalipiireihin. Tehoelektroniikan ongelmat liittyvät juotoksiin tai bondauksissa käytettyjen johtimien irtoamiseen lämmön takia.

Cadence onkin kehittänyt simulointityökaluja, joiden avulla komponenttien luotettavuutta voidaan parantaa. Uusi tuote on nimeltään Legato Reliability Solution, jolla voidaan simuloida komponentin luotettavuutta koko elinkaaren ajan. Työkaluun sisältyy sähkötermoinen simulointi, joka arvioi lämmön vaikutuksia komponentin osiin ja toimintaan. Advanced Aging Analysis -työkalu puolestaan analysoi sitä, miten piirin toiminta muuttuu sen ikääntyessä.

Tavoite on hyvin yksinkertainen: autojen komponentit täytyy testata ja verifioida täydellisesti, sillä niiden pettäessä menetetään ihmishenkiä. Asian toinen puoli on se, että verifiointi on mahdotonta.

- Verifiointi on kuin virus. Koskaan ei ole valmis, aina on jotakin mitä pitää testata. Kuinka testata enemmän vähemmillä resursseilla, tähän kysymykseen meidän on vastattava, Cunningham korosti.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template