JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Erillinen sormenjälkianturi katoaa älypuhelimista, mutta hitaasti. Ensimmäiset näyttölasin alle integroidut anturit ilmestyivät markkinoille vasta maaliskuussa, kun Vivo esitteli X20-mallinsa ja Huawei Mate RS -mallinsa. Ensi vuonna samanlaisia laitteita tulee markkinoille jo sata miljoonaa kappaletta.

Näin ennustaa tutkimuslaitos IHS. Näytön alle tulevista sormenjälkiantureista on puhuttu jo parin vuoden ajan, ja Applen uusimmassa iPhone X -mallissaan esittelemä Face ID -tekniikka tietenkin vauhditti keskustelua, kun Apple hävitti koko sormenjälkianturin lippulaivastaan.

Face ID -tekniikan tuominen puhelimeen on kuitenkin erittäin vaativa suunnitteluprojekti. Itsenäisen anturin korvaaminen koko kosketusnäytön kokoisella anturialueella on nähty yhtä hyväksi biometriseksi tunnistautumisen tekniikaksi. Siltä edellytetään oikeastaan kahta asiaa: varmuutta ja nopeutta.

Kun anturi viedään näytön alle, voidaan koko etuala valjastaa näytöksi. Näin älypuhelimen ruutu pääsee eroon myös Applen iPhone X:een tuodusta ”lovesta”, joka on saanut nopeasti useamman kopion. Myöhemmin tänä vuonna tarjolle onkin tulossa uusia malleja, joissa näyttö kattaa oikeasti koko etupinnan.

Sormenjälkitunnistus tuli ensimmäisenä iPhoneen vuonna 2013, kun Apple esitteli Touch ID -tekniikkansa. Androidiin tunnistuksen natiivi tuki tuli vuonna 2015. Viime vuonna jo yli 60 prosentissa kaikista älypuhelimista oli sormenjäljen tunnistus.

Tänä vuonna näytön alle integroituja sormenjälkiantureita tulee markkinoille 9 miljoonaa. Tai selvästi enemmän, mikäli Samsung tuo ratkaisun Note 9 -malliinsa, kuten on huhuttu. Ensi vuonna antureita myydään jo sata miljoonaa.

Anturivalmistajien kärkipäässä ovat Synaptics, Goodix, Qualcomm ja Egis, joista Synaptics lienee pisimmällä. Vivon tuleva malli perustuu Synapticsin FS9500-anturiin, joka asennetaan näytön lasin ja alla olevan OLED-paneelin väliin. Tällä hetkellä anturilta vie 0,7 sekuntia aikaa tunnistaa sormenjälki, mikä on selvästi nykyantureita pidemmän aikaa. Tämän ”hitausongelman” uskotaan kuitenkin helpottavan anturin kehittyessä. Tekniikan edut ovat IHS:n mukaan niin selvät, että sen uskotaan yleistyvän alkukankeudesta huolimatta.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template