JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Toshiba esitteli pari viikkoa sitten ensimmäisen magneettiseen tallennukseen perustuvan kiintolevyn, jonka kapasiteetti yltää peräti 14 teratavuun. Toshiban mukaan ennätystiheys vaati yhdeksän levyn pinomista samaan koteloon ensimmäistä kertaa ja koko paketin sinetöimisen helium-kaasuun.

Nykyisillä kirjoituspäillä optisen levyn pyörimisen maksiminopeus on asettunut 7200 kierrokseen minuutissa. Levylle saadaan lisää kapasiteettia, kun pyörivien kiekkojen määrää lisätään. Tämä kuitenkin kasvattaa tallennuksen energiankulutusta ja uhkaa haitata luotettavuutta ja kestävyyttä. Lisäksi levyjen pitäisi sopia standardeihin palvelinasennuksiin, joten koon ei saisi kasvaa.

Toshiba 14 teratavun tallennusratkaisu olikin ensimmäinen, jossa oli yhdeksän levyä päällekkäin. Lisäksi kotelo täytettiin toiseksi kevyimmällä kaasulla eli heliumilla. Se pienensi levyjen resistanssia, paransi suorituskykyä ja mahdollisti kapasiteetin kasvattamisen yhdellä uudella kiekolla.

Toshiban mukaan levyn tehonkulutus pieneni heliumin ansiosta jopa 40 prosenttia. Toshiban tähän asti suurikapasiteettisin levy oli 7 levyn ja 10 teratavun malli. Kilpailijoilla on ollut 8 levyn ratkaisuja. Heliumia Toshiba käytti nyt ensimmäistä kertaa. Sen ansiosta uuden tehonkulutus on 3 wattia pienempi kuin aiemman eli 7-levyisen mallin.

Helium aiheutti Toshiballe melkoisia suunnitteluhaasteita. Helium-atomit ovat niin pieniä, että ne karkaavat pienimmästä mahdollisesta reiästä tai halkeamasta kotelossa. Yhtiö onnistui kuitenkin tavoitteessaan niin, että heliumkotelo saatiin tuotua kaupallisesti markkinoille.

Toshiban mukaan uusi 14 teratavun levy on yhtä luotettava kuin sen aikaisemmat levyt. Tilastollisesti levy pettää 2,5 miljoonan tunnin käytön jälkeen.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2