JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tulevaisuudessa ajoneuvot keskustelevat keskenään ja varoittavat toisiaan sekä onnettomuuksista että potentiaalisista törmäyksistä. Nokia on testannut japanilaisen KDDI:n kanssa LTE-broadcast-tekniikan käyttöä ajoneuvojen välisissä VX2-yhteyksissä.

Nokian mukaan kyse oli ensimmäisistä testeistä, joissa käytettiin LTe-broadcast-tekniikkaa. Testissä käytettiin Nokian Airframe-datakeskusta, jonka välityksellä ajoneuvot kommunikoivat.

LTE-braodcast tai -yleisradiolähetys hyödyntää eMBMS-palvelua (evolved Multimedia Broadcast Multicast), jonka avulla data voidaan lähettää kerralla usealle käyttäjälle, tai tässä tapauksessa ajoneuvoon. Testissä tällä tekniikalla voitiin jakaa ajoneuvon sijaintitieto usean ajoneuvon kesken.

Ajoneuvot voivat olla yhteydessä toisiinsa sekä tien varrella oleviin antureihin Nokian MEC-alustan (Multi-access Edge Computing) välityksellä. Tämä tuottaa yhteyksiin erittäin lyhyen latenssin, joka älyliikenteessä on tietenkin ehdoton edellytys.

Nokian ja KDDI:n testissä kokeiltiin kahta eri sovellusta. V2N2V-sovelluksessa ajoneuvot ovat jatkuvassa yhteydessä MEC-järjestelmään lähettäen reaaliaikaista sijainti-, liike- ja nopeusdataa tien varren antureihin. Hätätilanteessa kuski voi tehdä sovelluksella hälytyksen, jolloin tieto menee muihin ajoneuvoihin eMBMS-palvelun välityksellä.

Toinen sovellus oli verkkopohjainen RTK (Network Real-Time Kinematic), joka parantaa ajoneuvon navigointijärjestelmää. Sovelluksen avulla voidaan navigointia parantavaa sijaintitietoa jakaa useisiin ajoneuvoihin reaaliajassa.

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Teollisella internetillä vauhtia MRO-prosesseihin

Teollista internetiä (IIoT) käyttämällä voidaan parantaa ei-tuotannollisiin hankintoihin liittyviä MRO-prosesseja (Maintenance, Repair, Operating) eurooppalaisen Teollisuus 4.0 -ohjelman määrittämissä raameissa. Artikkelissa luodaan katsaus eräisiin IIoT-teknologioihin ja sovelluksiin, jotka ovat avainasemassa tässä murroksessa. (Artikkelin 1-osa ilmestyi marraskuussa.)

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template