Marylandin yliopiston (UMD) vetämä tutkijaryhmä on löytänyt eksoottisen suprajohtavuuden, joka perustuu erittäin epätavallisiin elektronien vuorovaikutuksiin. Tavallisissa suprajohteissa elektronien vuorovaikutuksia määrittelee ½-spinit, jotka pariutuvat ja virtaavat vapaasti atomirakenteen värinöiden avulla.

Uudessa tutkimuksessa paljastuu uudenlainen suprajohtavuus topologisessa puolimetalli YPtBi -materiaalissa, joka näyttää syntyvän 3/2 spin-partikkeleista.

Tällaisen suprajohteen löytö on antanut uuden suunnan tälle tutkimuskentälle, kun etsitään sen aiheuttajaa. Epätavalliset hiukkasten vuorovaikutukset avaavat uusia mahdollisuuksia eksoottisissa materiaaleissa.

Korealaisten ja yhdysvaltalaisten tutkijoiden ryhmä on SPSTM-mikroskopian avulla vaihtanut rautaperustaisen suprajohtajan alueita suprajohtavien ja ei-suprajohtavien tilojen välillä. Tutkittu suprajohde koostuu vuorottelevista FeAs:n ja Sr2VO3:n kerroksista. Näytteen magneettisia ja elektronisia ominaisuuksia tutkittiin SPSTM-mikroskoopin näytteen yli kvanttietäisyydellä kulkevalla terävällä metallikärjellä. Kärjen ja näytteen välille syntyy spin-polarisoitunut virta jonka elektroneilla on taipumus olla sama spin.

Tyypillisesti tämän materiaalin FeAs-kerrokset ovat vahvasti suprajohtavia mutta SPSTM-skannauksen injektoima spin-polarisoitu virta sai tämän alueen suprajohtavuuden häviämään.

- Tietomme mukaan tutkimuksemme on ensimmäinen raportti tämäntyyppisestä hallinnasta ja ensimmäinen atomitason magnetismin ja suprajohtavuuden välisen korrelaation demonstraatio, toteaa fyysikko Jhinhwan Lee Korea Advanced Institute of Science and Technologystä.

- Tuloksia voidaan laajentaa tuleviin tutkimuksiin, joissa magnetismia ja suprajohtavuutta manipuloidaan käyttämällä spin-polarisoituja ja polaroimattomia virtoja, johtaen uusiin antiferromagneettisiin muistilaitteisiin ja transistoreihin, jotka hallitsevat suprajohtavuutta, Lee sanoo.

Argonne National Laboratoryn tutkijaryhmän tekemät kokeet osoittavat puolestaan suprajohtavuuden rinnalla olevan myös supraeristävä tila. Fysikaalisen kaksinaisuuden käsite pitää sisällään toisensa pois sulkeva ilmiöt jotka tavallaan edustavat kolikon kahta puolta. Tunnetuin esimerkki on kvanttimaailman valon aallon ja hiukkasten kaksinaisuus. Siten äärettömän johtokyvyn suprajohteella on äärettömän resistanssin supraeriste.

Uuden ilmiön siirtymislämpötila on nyt vielä välillä 100-200 millikelviniä, mutta tavoitteena on nostaa se 4 kelviniin. Silloin kyseisiä eristemateriaaleja voisi käyttää avaruudessa, koska avaruuden lämpötila on 4 kelviniä. Mahdollisia avaruussovelluksia olisivat muun muassa erittäin herkät sähkömagneettisen säteilyn ilmaisimet.

Veijo Hänninen
Nanobittejä 13.4.2018

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Teollisella internetillä vauhtia MRO-prosesseihin

Teollista internetiä (IIoT) käyttämällä voidaan parantaa ei-tuotannollisiin hankintoihin liittyviä MRO-prosesseja (Maintenance, Repair, Operating) eurooppalaisen Teollisuus 4.0 -ohjelman määrittämissä raameissa. Artikkelissa luodaan katsaus eräisiin IIoT-teknologioihin ja sovelluksiin, jotka ovat avainasemassa tässä murroksessa. (Artikkelin 1-osa ilmestyi marraskuussa.)

ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ