JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiautot ovat taas otsikoissa, kun Überin robottitaksi ajoi naisen päälle Arizonassa. Autojen kehittäminen täysin luotettavaksi vaatisi jopa satojen miljardien kilometrien testiajoa, mikä voi viedä vuosikymmeniä. Tähän ei tietenkään ole mahdollisuutta. Siemens onneksi helpottaa kehitystä uudella simulointitekniikallaan.

Siemens esitteli uuden ratkaisunsa San Diegossa järjestetyssä Innovation Day -tapahtumassaan. Ratkaisu perustuu yhtiön tuoreiden yritysostojen eli Mentor Graphicsin ja TASS Internationalin tekniikoiden yhdistämiseen.

Mentorin DRS360-alusta on noin vuosi sitten julkistettu autonomisten autjoen kehitysalusta, jolla voidaan kehittää eri anturijärjestelmistä tulevien signaalien yhteiskäyttöä eli ns. anturifuusiota. Alustalla kehitetään keskusyksikköjä, joissa anturifuusio prosessoidaan.

TASS:n Prescan on puolestaan ADAS-järjestelmien simulointiympäristö. Työkalua voidaan käyttää mallipohjaiseen ADAS-keskusyksikön suunnitteluun.

Nyt työkalut on yhdistetty Siemensin SimCenter-salkussa. Ratkaisun avulla on mahdollista nopeuttaa robottiautojen edellyttämää anturifuusion kehitystä, kun simuloinnilla päästään samaan lopputulokseen kuin fyysisillä protoilla ja pitkään kestävillä kenttätesteillä. Eniten etua tulee anturifuusion algoritmien kehityksen automatisoinnista.

Kehitysprosessissa PreScanin simuloitu tutka-, LiDAR- ja kamera-anturidata syötetään Mentorin DRS360-alustaan, jossa se yhdistetään reaaliajassa ajoneuvon suuriresoluutioiseen malliin ja ajo-olosuhteisiin. Näin voidaan ohjelmistolla testata utujen algoritmien toimintakykyä erilaisissa tilanteissa kuten hahmojen tunnistamisessa ja ajokäytännöissä eri tilanteissa.

Simulointi ei tietenkään voi korvata tosimaailman testejä maanteillä, mutta algoritmien kehitystä se voi nopeuttaa merkittävästi. Siemens aikoo tuoda robottiautojen simulointiratkaisunsa autonvalmistajien käyttöön vuoden kolmannen neljänneksen aikana.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template