JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiautot ovat taas otsikoissa, kun Überin robottitaksi ajoi naisen päälle Arizonassa. Autojen kehittäminen täysin luotettavaksi vaatisi jopa satojen miljardien kilometrien testiajoa, mikä voi viedä vuosikymmeniä. Tähän ei tietenkään ole mahdollisuutta. Siemens onneksi helpottaa kehitystä uudella simulointitekniikallaan.

Siemens esitteli uuden ratkaisunsa San Diegossa järjestetyssä Innovation Day -tapahtumassaan. Ratkaisu perustuu yhtiön tuoreiden yritysostojen eli Mentor Graphicsin ja TASS Internationalin tekniikoiden yhdistämiseen.

Mentorin DRS360-alusta on noin vuosi sitten julkistettu autonomisten autjoen kehitysalusta, jolla voidaan kehittää eri anturijärjestelmistä tulevien signaalien yhteiskäyttöä eli ns. anturifuusiota. Alustalla kehitetään keskusyksikköjä, joissa anturifuusio prosessoidaan.

TASS:n Prescan on puolestaan ADAS-järjestelmien simulointiympäristö. Työkalua voidaan käyttää mallipohjaiseen ADAS-keskusyksikön suunnitteluun.

Nyt työkalut on yhdistetty Siemensin SimCenter-salkussa. Ratkaisun avulla on mahdollista nopeuttaa robottiautojen edellyttämää anturifuusion kehitystä, kun simuloinnilla päästään samaan lopputulokseen kuin fyysisillä protoilla ja pitkään kestävillä kenttätesteillä. Eniten etua tulee anturifuusion algoritmien kehityksen automatisoinnista.

Kehitysprosessissa PreScanin simuloitu tutka-, LiDAR- ja kamera-anturidata syötetään Mentorin DRS360-alustaan, jossa se yhdistetään reaaliajassa ajoneuvon suuriresoluutioiseen malliin ja ajo-olosuhteisiin. Näin voidaan ohjelmistolla testata utujen algoritmien toimintakykyä erilaisissa tilanteissa kuten hahmojen tunnistamisessa ja ajokäytännöissä eri tilanteissa.

Simulointi ei tietenkään voi korvata tosimaailman testejä maanteillä, mutta algoritmien kehitystä se voi nopeuttaa merkittävästi. Siemens aikoo tuoda robottiautojen simulointiratkaisunsa autonvalmistajien käyttöön vuoden kolmannen neljänneksen aikana.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Nova 3 myyntiin Suomessa: Huawei tuo nyt tekoälyn massoille @HuaweiMobileFI https://t.co/uwv9v16tIF
5hreplyretweetfavorite
ETN_fi Suomalainen kiihtyvyysanturi elää ja voi hyvin. Murata Electronics laajentaa Vantaalla: jopa 200 uutta työpaikkaa.… https://t.co/K9xs1ZcMQG
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
 
 

ny template