JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiautot ovat taas otsikoissa, kun Überin robottitaksi ajoi naisen päälle Arizonassa. Autojen kehittäminen täysin luotettavaksi vaatisi jopa satojen miljardien kilometrien testiajoa, mikä voi viedä vuosikymmeniä. Tähän ei tietenkään ole mahdollisuutta. Siemens onneksi helpottaa kehitystä uudella simulointitekniikallaan.

Siemens esitteli uuden ratkaisunsa San Diegossa järjestetyssä Innovation Day -tapahtumassaan. Ratkaisu perustuu yhtiön tuoreiden yritysostojen eli Mentor Graphicsin ja TASS Internationalin tekniikoiden yhdistämiseen.

Mentorin DRS360-alusta on noin vuosi sitten julkistettu autonomisten autjoen kehitysalusta, jolla voidaan kehittää eri anturijärjestelmistä tulevien signaalien yhteiskäyttöä eli ns. anturifuusiota. Alustalla kehitetään keskusyksikköjä, joissa anturifuusio prosessoidaan.

TASS:n Prescan on puolestaan ADAS-järjestelmien simulointiympäristö. Työkalua voidaan käyttää mallipohjaiseen ADAS-keskusyksikön suunnitteluun.

Nyt työkalut on yhdistetty Siemensin SimCenter-salkussa. Ratkaisun avulla on mahdollista nopeuttaa robottiautojen edellyttämää anturifuusion kehitystä, kun simuloinnilla päästään samaan lopputulokseen kuin fyysisillä protoilla ja pitkään kestävillä kenttätesteillä. Eniten etua tulee anturifuusion algoritmien kehityksen automatisoinnista.

Kehitysprosessissa PreScanin simuloitu tutka-, LiDAR- ja kamera-anturidata syötetään Mentorin DRS360-alustaan, jossa se yhdistetään reaaliajassa ajoneuvon suuriresoluutioiseen malliin ja ajo-olosuhteisiin. Näin voidaan ohjelmistolla testata utujen algoritmien toimintakykyä erilaisissa tilanteissa kuten hahmojen tunnistamisessa ja ajokäytännöissä eri tilanteissa.

Simulointi ei tietenkään voi korvata tosimaailman testejä maanteillä, mutta algoritmien kehitystä se voi nopeuttaa merkittävästi. Siemens aikoo tuoda robottiautojen simulointiratkaisunsa autonvalmistajien käyttöön vuoden kolmannen neljänneksen aikana.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

IoT-solmun voi toteuttaa valmiilla alustalla

Artikkelissa kuvataan, miten SoC-piirille suunnitellaan datankeruuseen, analyysiin ja ohjaukseen tarkoitettu IoT-solmu käyttäen Adesto Technologiesin SmartEdge-alustaa. Suunnittelussa paneudutaan erityisesti ohjaussilmukoiden nopeuttamiseen yhdistettynä tehokkaaseen tiedonsiirtoon ja parempaan turvallisuuteen.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2