JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

(Embedded World, Nürnberg) Sveitsiläinen u-blox esitteli Nürnbergin sulautetun tekniikan messuilla uutta paikannusalustaansa, joka tulee oikeasti aloittamaan uuden aikakauden paikkatiedon tarkkuudessa. Parhaimmillaan F9-alustalla päästään senttimetriluokan tarkkuuteen.

F9-alusta on u-bloxin paikannustuotteiden johtaja Peter Fairhurstin mukaan yhtiön ensimmäinen korkean suorituskyvyn eli high performance -paikannustuote. Termi viittaa nimenomaan senttimetritason tarkkuuteen.

Tällä hetkellä satelliittisignaaleja vastaanottavilla paikantimilla päästään noin 2-5 metrin tarkkuuteen. Kun vastaanotin ottaa signaaleja kaikista satelliittijärjestelmistä ja kolmella eri taajuusalueella (L1, L2 ja L5), päästään erillisvastaanottimissa noin metrin tarkkuuteen.

- Tämä ei vielä riitä autonomisille autoilla, joiden pitää tietää paikkansa ajokaistalla. Se edellyttää noin 20 sentin paikannustarkkuutta, mihin päästään F9-alustalla, kun sijaintitietoa parannetaan korjausdatalla, sanoo Fairhurst. Tällaista dataa on esimerkiksi ajoneuvon antureista tuleva liikkeen reaaliaikainen korjaus (RTK).

Jotta päästään vieläkin tarkempaan paikannukseen, tarvitaan kännykkäverkon kautta tuleva korjausdata. Tätä dataa saadaan Sapcordalta, joka on u-bloxin kumppaneineen perustama yritys. Se tulee lisensoimaan korjausdataa yrityksille. Lisenssihintoja Sapcorda ei ole vielä paljastanut, mutta summan pitää olla järkevä esimerkiksi ajoneuvon elinkaaren kustannuksiin nähden. Kymmeniä euroja vuodessa, siis.

Näiden lisäksi F9-alusta tulee ns. lokipaikannusta (dead reckoning), jonka ansiosta paikkatieto saadaan vastaanottimen käynnistymisestä alle 10 sekunnissa nykyisen noin minuutin sijaan.

Summa summarum: F9-alusta parantaa jo pelkkänä erillisvastaanottimena paikannustarkkuuden nykyisestä 2-5 metristä noin metriin. Kun käyttöön otetaan kaikki mahdollinen korjausdata, päästään jopa alle 20 sentin tarkkuuteen. Tällä tarkkuudella robottiauto tietää jo sijaintinsa kaistaviivojen välissä.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template