JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

(Embedded World, Nürnberg) Sveitsiläinen u-blox esitteli Nürnbergin sulautetun tekniikan messuilla uutta paikannusalustaansa, joka tulee oikeasti aloittamaan uuden aikakauden paikkatiedon tarkkuudessa. Parhaimmillaan F9-alustalla päästään senttimetriluokan tarkkuuteen.

F9-alusta on u-bloxin paikannustuotteiden johtaja Peter Fairhurstin mukaan yhtiön ensimmäinen korkean suorituskyvyn eli high performance -paikannustuote. Termi viittaa nimenomaan senttimetritason tarkkuuteen.

Tällä hetkellä satelliittisignaaleja vastaanottavilla paikantimilla päästään noin 2-5 metrin tarkkuuteen. Kun vastaanotin ottaa signaaleja kaikista satelliittijärjestelmistä ja kolmella eri taajuusalueella (L1, L2 ja L5), päästään erillisvastaanottimissa noin metrin tarkkuuteen.

- Tämä ei vielä riitä autonomisille autoilla, joiden pitää tietää paikkansa ajokaistalla. Se edellyttää noin 20 sentin paikannustarkkuutta, mihin päästään F9-alustalla, kun sijaintitietoa parannetaan korjausdatalla, sanoo Fairhurst. Tällaista dataa on esimerkiksi ajoneuvon antureista tuleva liikkeen reaaliaikainen korjaus (RTK).

Jotta päästään vieläkin tarkempaan paikannukseen, tarvitaan kännykkäverkon kautta tuleva korjausdata. Tätä dataa saadaan Sapcordalta, joka on u-bloxin kumppaneineen perustama yritys. Se tulee lisensoimaan korjausdataa yrityksille. Lisenssihintoja Sapcorda ei ole vielä paljastanut, mutta summan pitää olla järkevä esimerkiksi ajoneuvon elinkaaren kustannuksiin nähden. Kymmeniä euroja vuodessa, siis.

Näiden lisäksi F9-alusta tulee ns. lokipaikannusta (dead reckoning), jonka ansiosta paikkatieto saadaan vastaanottimen käynnistymisestä alle 10 sekunnissa nykyisen noin minuutin sijaan.

Summa summarum: F9-alusta parantaa jo pelkkänä erillisvastaanottimena paikannustarkkuuden nykyisestä 2-5 metristä noin metriin. Kun käyttöön otetaan kaikki mahdollinen korjausdata, päästään jopa alle 20 sentin tarkkuuteen. Tällä tarkkuudella robottiauto tietää jo sijaintinsa kaistaviivojen välissä.

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Teollisella internetillä vauhtia MRO-prosesseihin

Teollista internetiä (IIoT) käyttämällä voidaan parantaa ei-tuotannollisiin hankintoihin liittyviä MRO-prosesseja (Maintenance, Repair, Operating) eurooppalaisen Teollisuus 4.0 -ohjelman määrittämissä raameissa. Artikkelissa luodaan katsaus eräisiin IIoT-teknologioihin ja sovelluksiin, jotka ovat avainasemassa tässä murroksessa. (Artikkelin 1-osa ilmestyi marraskuussa.)

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template