JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Orgaaniset aurinkokennot tulevat monen mielestä ratkaisemaan ison osan energiaongelmia. Linköpingin yliopiston professori Olle Inganäsin johdolla on kehitetty tekniikka, jolla orgaanisia kennoja voidaan painaa yksinkertaisemmalla ja edullisemmalla prosessilla kuin aiemmin.

 

Inganäsin tiimin tulokset on julkaistu Flexible Electronics -tiedelehdessä. Professorin itsensä mukaan orgaanisten kennojen hyötysuhde lähestyy jo perinteisten piipohjaisten kennojen lukemia, mutta tekniikoiden ei tarvitse kilpailla keskenään samoilla markkinoilla.

- Orgaanisia kennoja voidaan käyttää monessa kohteessa, jossa tarvitaan läpinäkyviä, pehmeitä, taipuvia, erivärisiä ja edullisesti valmistettavia kennoja, Inganäs sanoo.

Puolittain läpinäkyvässä aurinkokennomoduulissa (ks. kuva) käytetään elektrodeja, jotka ovat kaksi eri varianttia PEDOT:PSS-polymeeristä. Toista käytetään anodina ja toinen muokataan katodiksi. Moduulissa näkyvät raidat ovat juuri mainittuja anodi- ja katodimateriaaleja. Valoa imevä aktiivinen kerros on näiden välissä. Yksittäiset kennot moduulissa kytketään sarjaan.

Kun elektrodit ja aktiivikerros painetaan ohutkalvoina päällekkäin, vika yhdessä kerroksessa vahvistuu toisessa aiheuttaen lopulta lyhytsulkuja kennossa. Tähän asti ongelma on ratkaistu ajamalla sähkövirtaa kennon läpi.

Tämä menetelmä, jossa viat tavallaan ”poltetaan” pois, on työlästä ja aikaavievää. Lisäksi kunnolla toimivien kennojen saanto on aika huono. Inganäsin kehittämässä menetelmässä aktiivista polymeerimateriaalia käytetään liimana. Kaksi muovikalvoa – toisessa anodit ja toisessa katodit – päällystetään aktiivisella materiaalilla ja sen jälkeen rakenne laminoidaan. Koska prosessissa painetaan van kaksi kalvoa, virheiden määrä jää pienemmäksi ja todennäköisyys, että molemmissa kalvoissa olisi virhe juuri samassa kohtaa, on erittäin pieni.

Lisätietoa löytyy Linköpingin yliopiston sivuilta

 

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template