JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Valmet Automotiven tehdas Uudessakaupungissa on jo Suomen suurin. 4000 työntekijää kokoonpanossa ja yli 600 robottia korien valmistuksessa. – Robotti on edellytys, että voimme ylipäätään olla tässä tuotannossa mukana, sanoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

Uudessakaupungissa voidaan valmistaa yli satatuhatta autoa vuodessa. Tällainen volyymi merkitsee valtavaa logistiikkahaastetta. Joka päivä Uuteenkaupunkiin saapuu 150 rekkaa neljällä laivalla. – Käytännössä kaikki komponentit ja osat tuodaan ulkomailta, Korhonen kertoi.

A-sarjan Mercedes-Benz -auton tuotanto on Korhosen mukaan automatisoitu 90-prosenttisesti. GLC-maasturin kohdalla automaatioaste on vieläkin korkeampi, 98 prosenttia. – Maalauksessa on vain yksi työvaihe, jossa tarvitaan manuaalista työvoimaa, Korhonen sanoo viitaten korin katvealueiden maalaukseen.

Tehtaan kokoonpanolinjoilla on kuitenkin 1500 käsiparia rakentamassa uusia mersuja. Eikös robotit vie nämäkin työpaikat? – Ei. Käytännössä jokainen automme on tehty yksilöllisen tilauksen perusteella. Manuaalisen kokoonpanon osaaminen on avain joustavaan ja tehokkaaseen tuotantoon, Korhonen kehuu työväkeään.

Uudenkaupungin autotehdasta voi hyvin kutsua ihmeeksi. Tänä vuonna menee rikki viimevuotinen tuotantoennätys. Ensi vuonna tehdään uusi. Seuraavasta vuodesta kukaan ei uskalla vielä sanoa mitään. Mutta mitä Uudessakaupungissa tehdään?

- Keskitymme sähköautojen voimansiirtoon. Meistä ei tule ykkösosaajia auton verkottamisessa eikä robottiautoissa, mutta meidän pitää osata nämäkin alueet, jos aiomme suunnitella ja valmistaa tulevia autoja.

Robottiautoon Korhonen uskoo vankasti. – Viiden vuoden kuluttua teillämme liikkuu 5-tason robottiautoja. Niitä, jotka ajavat täysin itsenäisesti.

Nämä autot liikkuvat useimmin sähkövoimalla. Siksi Korhonen haluaa panostaa akkujen valmistukseen. Viime kuussa hän kertoi tuotannon laajentamisesta sähkötyökoneiden akkuihin. Isot volyymit tulevat kuitenkin sähköhenkilöautoista, joihin kaikki valmistajat ovat siirtymässä seuraavan viiden vuoden aikana.

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

IoT-suunnittelusta demokraattisempaa – avoimen koodin korteilla ja yhteisöjen tuella

Avoimen koodin ohjelmistojen rinnalle ovat tulossa avoimen koodin laitteistot ja kortit. Niiden ja suunnittelijayhteisöjen avulla yhä useampi rakentelija voi saada IoT-suunnittelunsa valmiiksi tuotteeksi asti.

Lue lisää...
 
ETN_fi Langaton anturi kertoo betonin kosteuden https://t.co/QF085IazLJ @MatoEngineering @japikas @FinnBuild
ETN_fi Phoenix Contact ostaa kaksi saksalaista yritystä: SKS Kontakttechnik keskittyy sähkömekaniikkaan, Pulsotronic GmbH… https://t.co/AfQDWxGQ6x
ETN_fi First truly black solar modules roll off industrial production line @AaltoUniversity https://t.co/ym11lOA2lL
ETN_fi Telian toimitusjohtaja: 5G-datassa kokeillaan uusia hintamalleja https://t.co/we8ryxGl4D @teliafinland
 
 

ny template