JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Valmet Automotiven tehdas Uudessakaupungissa on jo Suomen suurin. 4000 työntekijää kokoonpanossa ja yli 600 robottia korien valmistuksessa. – Robotti on edellytys, että voimme ylipäätään olla tässä tuotannossa mukana, sanoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

Uudessakaupungissa voidaan valmistaa yli satatuhatta autoa vuodessa. Tällainen volyymi merkitsee valtavaa logistiikkahaastetta. Joka päivä Uuteenkaupunkiin saapuu 150 rekkaa neljällä laivalla. – Käytännössä kaikki komponentit ja osat tuodaan ulkomailta, Korhonen kertoi.

A-sarjan Mercedes-Benz -auton tuotanto on Korhosen mukaan automatisoitu 90-prosenttisesti. GLC-maasturin kohdalla automaatioaste on vieläkin korkeampi, 98 prosenttia. – Maalauksessa on vain yksi työvaihe, jossa tarvitaan manuaalista työvoimaa, Korhonen sanoo viitaten korin katvealueiden maalaukseen.

Tehtaan kokoonpanolinjoilla on kuitenkin 1500 käsiparia rakentamassa uusia mersuja. Eikös robotit vie nämäkin työpaikat? – Ei. Käytännössä jokainen automme on tehty yksilöllisen tilauksen perusteella. Manuaalisen kokoonpanon osaaminen on avain joustavaan ja tehokkaaseen tuotantoon, Korhonen kehuu työväkeään.

Uudenkaupungin autotehdasta voi hyvin kutsua ihmeeksi. Tänä vuonna menee rikki viimevuotinen tuotantoennätys. Ensi vuonna tehdään uusi. Seuraavasta vuodesta kukaan ei uskalla vielä sanoa mitään. Mutta mitä Uudessakaupungissa tehdään?

- Keskitymme sähköautojen voimansiirtoon. Meistä ei tule ykkösosaajia auton verkottamisessa eikä robottiautoissa, mutta meidän pitää osata nämäkin alueet, jos aiomme suunnitella ja valmistaa tulevia autoja.

Robottiautoon Korhonen uskoo vankasti. – Viiden vuoden kuluttua teillämme liikkuu 5-tason robottiautoja. Niitä, jotka ajavat täysin itsenäisesti.

Nämä autot liikkuvat useimmin sähkövoimalla. Siksi Korhonen haluaa panostaa akkujen valmistukseen. Viime kuussa hän kertoi tuotannon laajentamisesta sähkötyökoneiden akkuihin. Isot volyymit tulevat kuitenkin sähköhenkilöautoista, joihin kaikki valmistajat ovat siirtymässä seuraavan viiden vuoden aikana.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

GDPR tulee – oletko valmis?

Tietoturva on parhaimmillaankin ikävä tehtävä: Keinot toteuttaa se ovat kalliita, vievät aikaa ja lisäävät energiankulutusta. Samalla kyse on olennaisesta tekijästä, kun laitteita liitetään yhteen osana Teollisuus 4.0.-, esineiden internet- tai pilvitekniikoita. Tietoturva määritellään uudessa EU-direktiivissä GDPR.

Lue lisää...
 
ETN_fi Kanadalaislasten vuoro oppia koodaamaan micro:bit-korteilla. https://t.co/0iVaMmV1zs
7hreplyretweetfavorite
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
 
 

ny template