JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Monin paikoin robottiautot ajavat jo normaalin liikenteen seassa, vaikka ne valtaavatkin tiet todennäköisesti varsin hitaasti. M2M-markkinoita seuraava tutkimuslaitos Berg Insight sanoo, että robottiauton ilmestyminen liikenteeseen aiheuttaa isoja muutoksia paitsi lainsäädännölle myös vakuutusyhtiöille.

Vuonna 2020 robottiautoja on globaalisti maanteillä vain 200 000. Vuoteen 2030 mennessä määrä kasvaa 71 miljoonaan. Arvio koskee luokkien 3 ja 4 robottiautoja, jotka eivät vielä ole täysin automaattisia.

SAE:n luokituksessa 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia. Ensi vuonna markkinoille tuleva Audi A8 on tiettävästi ensimmäinen 3-luokan robottiauto.

Berg Insight arvioi, että esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmän tuominen autoihin voisi oikeuttaa auton omistajan merkittäviin alennuksiin vakuutushinnoissa. Isompi haaste on edessä sitten, kun puhutaan 5-luoan täysin autonomisista autoista.

Mikä on esimerkiksi kuljettajan vastuu tilanteissa, joissa ajoneuvo huolehtii ajamisesta täysin itse? Eikö vastuu auton tekemistä virheistä tällöin kuulu autonvalmistajalle? Tai ADAS-ohjelmiston kehittäjälle, Berg Insight pohtii.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla täällä.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Flashilta vaaditaan paljon verkkolaitteissa

Flash-muisti yleistyy tietoliikennelaitteissa, mutta niissä ratkaisulta vaaditaan paljon enemmän kuin yritys- ja kuluttajalaitteiden tallennuksessa: luotettavuutta, laatua ja datan palautusmahdollisuutta.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
 
 

ny template