JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Monin paikoin robottiautot ajavat jo normaalin liikenteen seassa, vaikka ne valtaavatkin tiet todennäköisesti varsin hitaasti. M2M-markkinoita seuraava tutkimuslaitos Berg Insight sanoo, että robottiauton ilmestyminen liikenteeseen aiheuttaa isoja muutoksia paitsi lainsäädännölle myös vakuutusyhtiöille.

Vuonna 2020 robottiautoja on globaalisti maanteillä vain 200 000. Vuoteen 2030 mennessä määrä kasvaa 71 miljoonaan. Arvio koskee luokkien 3 ja 4 robottiautoja, jotka eivät vielä ole täysin automaattisia.

SAE:n luokituksessa 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia. Ensi vuonna markkinoille tuleva Audi A8 on tiettävästi ensimmäinen 3-luokan robottiauto.

Berg Insight arvioi, että esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmän tuominen autoihin voisi oikeuttaa auton omistajan merkittäviin alennuksiin vakuutushinnoissa. Isompi haaste on edessä sitten, kun puhutaan 5-luoan täysin autonomisista autoista.

Mikä on esimerkiksi kuljettajan vastuu tilanteissa, joissa ajoneuvo huolehtii ajamisesta täysin itse? Eikö vastuu auton tekemistä virheistä tällöin kuulu autonvalmistajalle? Tai ADAS-ohjelmiston kehittäjälle, Berg Insight pohtii.

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

IoT-suunnittelusta demokraattisempaa – avoimen koodin korteilla ja yhteisöjen tuella

Avoimen koodin ohjelmistojen rinnalle ovat tulossa avoimen koodin laitteistot ja kortit. Niiden ja suunnittelijayhteisöjen avulla yhä useampi rakentelija voi saada IoT-suunnittelunsa valmiiksi tuotteeksi asti.

Lue lisää...
 
ETN_fi Langaton anturi kertoo betonin kosteuden https://t.co/QF085IazLJ @MatoEngineering @japikas @FinnBuild
ETN_fi Phoenix Contact ostaa kaksi saksalaista yritystä: SKS Kontakttechnik keskittyy sähkömekaniikkaan, Pulsotronic GmbH… https://t.co/AfQDWxGQ6x
ETN_fi First truly black solar modules roll off industrial production line @AaltoUniversity https://t.co/ym11lOA2lL
ETN_fi Telian toimitusjohtaja: 5G-datassa kokeillaan uusia hintamalleja https://t.co/we8ryxGl4D @teliafinland
 
 

ny template