JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Joka toinen suomalainen pelkää robottiautoja, mutta niiden tuloa markkinoille on mahdoton estää. Audi on ottanut taas uuden askeleen eteenpäin esittelemällä uuden A8-luksusmallin, joka on ensimmäinen 3-tason robottiautovaatimukset täyttävä kaupallinen ajoneuvo.

SAE-järjestö määritteli jo 2014 luokituksen, jolla erilaisia automaatiojärjestelmiä voitiin luokitella. 5-taso merkitsee täydellistä itsenäistä ajoneuvoa, mutta sellaisia joudutaan odottelemaan vielä pitkään.

3-taso on sekin iso hyppäys eteenpäin. SAE:n määritelmässä 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia.

Ensi vuonna markkinoille tulevassa Audi A8:ssa on useita pitkälle vietyjä automaatiojärjestelmiä. A8 pystyy ajamaan liikenneruuhkassa itsenäisesti 60 kilometrin tuntivauhtiin asti. Järjestelmä kytketään päälle painamalla nappia auton keskikonsolissa.

Ruuhkapilotti huolehtii liikkeellelähdöstä, kiihdyttämisestä ja jarruttamisesta. Kuljettajan ei enää tarvitse jatkuvasti seurata autoa. Kansallisten lakien salliessa kuljettaja voi jopa katsella televisiota auton isolta näytöltä. Kun vauhti kasvaa, auto kutsuu kuljettajaa ottamaan vastuun ajamisesta.

A8:n järjestelmä laskee jatkuvasti kuvaa auton ympäristöstä. Siihen käytetään dataa tutkista, etukamerasta ja ultraääniantureista. Lisäksi Audi käyttää ensimmäisenä autonvalmistajana laserskanneria.

Tuotantomalleihin uusi autopilotti on tulossa vähitellen. Tekniikka edellyttää lainsäädännön muuttamista, mikä tulee tapahtumaan eri nopeudella eri maissa.

Ruuhkapilotin lisäksi tulevassa A8:ssa on etäpysäköintipilotti sekä pysäköintihalli/autotallipilotti. Auto osaa pysäköidä itsensä, mutta kuljettaja joutuu monitoroimaan prosessia. Sen sijaan kuljettajan ei tarvitse istua autossa, vaan pysäköinnin voi käynnistää älypuhelimella.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
14hreplyretweetfavorite
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template