JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Joka toinen suomalainen pelkää robottiautoja, mutta niiden tuloa markkinoille on mahdoton estää. Audi on ottanut taas uuden askeleen eteenpäin esittelemällä uuden A8-luksusmallin, joka on ensimmäinen 3-tason robottiautovaatimukset täyttävä kaupallinen ajoneuvo.

SAE-järjestö määritteli jo 2014 luokituksen, jolla erilaisia automaatiojärjestelmiä voitiin luokitella. 5-taso merkitsee täydellistä itsenäistä ajoneuvoa, mutta sellaisia joudutaan odottelemaan vielä pitkään.

3-taso on sekin iso hyppäys eteenpäin. SAE:n määritelmässä 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia.

Ensi vuonna markkinoille tulevassa Audi A8:ssa on useita pitkälle vietyjä automaatiojärjestelmiä. A8 pystyy ajamaan liikenneruuhkassa itsenäisesti 60 kilometrin tuntivauhtiin asti. Järjestelmä kytketään päälle painamalla nappia auton keskikonsolissa.

Ruuhkapilotti huolehtii liikkeellelähdöstä, kiihdyttämisestä ja jarruttamisesta. Kuljettajan ei enää tarvitse jatkuvasti seurata autoa. Kansallisten lakien salliessa kuljettaja voi jopa katsella televisiota auton isolta näytöltä. Kun vauhti kasvaa, auto kutsuu kuljettajaa ottamaan vastuun ajamisesta.

A8:n järjestelmä laskee jatkuvasti kuvaa auton ympäristöstä. Siihen käytetään dataa tutkista, etukamerasta ja ultraääniantureista. Lisäksi Audi käyttää ensimmäisenä autonvalmistajana laserskanneria.

Tuotantomalleihin uusi autopilotti on tulossa vähitellen. Tekniikka edellyttää lainsäädännön muuttamista, mikä tulee tapahtumaan eri nopeudella eri maissa.

Ruuhkapilotin lisäksi tulevassa A8:ssa on etäpysäköintipilotti sekä pysäköintihalli/autotallipilotti. Auto osaa pysäköidä itsensä, mutta kuljettaja joutuu monitoroimaan prosessia. Sen sijaan kuljettajan ei tarvitse istua autossa, vaan pysäköinnin voi käynnistää älypuhelimella.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla täällä.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Flashilta vaaditaan paljon verkkolaitteissa

Flash-muisti yleistyy tietoliikennelaitteissa, mutta niissä ratkaisulta vaaditaan paljon enemmän kuin yritys- ja kuluttajalaitteiden tallennuksessa: luotettavuutta, laatua ja datan palautusmahdollisuutta.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
 
 

ny template