JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Teknologian tutkimuskeskus VTT kehittää tulevaisuuden etäohjattavien, autonomisten alusten turvallista ohjaamista. Uutta teknologiaa on kehitetty navigointijärjestelmiin ja autopilottiin, jotka ohjaavat automaattisesti alusta. Tulevaisuuden laivoja ohjaa pitkälti tekoäly.

Tekniikan lisääntymisestä huolimatta näitä miehittämättömiä autonomisia aluksia on kuitenkin ammattilaisten kyettävä tarkkailemaan ja ohjaamaan hallitusti maista käsin. Tämä asettaa uusia haasteita autonomisen laivan navigointijärjestelmille, joiden on kyettävä ohjaamaan laivaa eri tilanteissa.

- VTT on tehnyt pitkään autonomisten laivojen luotettavuuden ja turvallisuuden kehitystyötä. Nyt erityisosaamisesta on syntynyt autonomisen aluksen navigointijärjestelmiä, sanoo VTT:n erikoistutkija Jussi Martio. Tähän tarvitaan autopilottia, joilla ohjataan liikkuvaa alusta myös erilaisissa väistämistilanteissa meriteiden sääntöjen mukaisesti.

VTT:n kehittämässä Apilot-autopilotissa on kolme tilaa: väyläajo, väistäminen ja hidas joystick-ohjaus esimerkiksi rantautumista varten. Väyläajossa Apilot ohjaa laivaa ennalta suunniteltua reittiä pitkin. Jos alus havaitsee toisen väistettävän laivan, autopilot vaihtaa heading-tilaan. Tällöin Apilot väistää muuttamalla aluksen suuntakulmaa. Väistämisen jälkeen autopilot palautuu väyläajoon.

Joystick-tilassa kontrolli- ja propulsiolaitteita säädetään sopiviksi hitaita nopeuksia vaativiin olosuhteisiin. Apilot asettaa aluksen haluttuun liiketilaan, esimerkiksi kulkemaan sivuttain laituriin.

Kaikissa tiloissa autopilotti huolehtii, että alus pysyy annetun etäisyyden päässä suunnitellusta reitistä. Jos kyseiset varorajat ylitetään, autopilotti antaa varoituksen ja laiva pitää ottaa etäohjaukseen.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template