JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Purduen yliopiston tutkijoiden kehittämä uusi teknologia voisi tarjota helpon, edullisen ja ympäristöystävällisen latausmenetelmän sähkö- ja hybridiauton akuille. Siinä auton akusto elvytettäisiin nestemäisellä elektrolyytillä huoltoasemalla tapahtuvan tankkauksen tapaan.

Professori John Cushman esitteli tutkimustuloksia ”Redoksireaktioista sekoittumattomissa nesteissä huokoisen media - kalvottomissa akkusovelluksissa” äskettäisessä International Society for Porous Media -konferenssissa Rotterdamissa. Cushman on mukana perustamassa Ifbattery LLC:tä (IF-battery), joka kehittää ja on kaupallistamassa tekniikkaa.

Nykyiset sähköautot tarvitsevat sopiviin kohteisiin rakennettuja latauspaikkoja. Niiden toteuttaminen riittävässä määrin vaatii massiivista infrastruktuuria. IF-battery on kehitetty energian varastointiin tavalla, jonka avulla kuljettaja voisi täyttää sähköauton akun samoin kuin polttoainetta tankataan autoon. Tämä elvyttäisi akustossa käytetyn akkunesteen.

Käytetty akkuneste tai elektrolyytti voidaan kerätä talteen ja ladata uudelleen käyttöä varten. Menetelmän kehittäjät uskovat, että tekniikka sopisi lähes sellaisenaan nykyiseen polttoaineen jakelun infrastruktuuriin.

Menetelmään liittyvä virtausakku on ensimmäinen, jossa ei ole kalvoa, mikä vähentää kustannuksia ja pidentää akun käyttöikää. Kalvon likaantuminen voi rajoittaa latauskertojen määrää ja sen tiedetään myös aiheuttaneen virtausakkujen syttymisiä.

- IF-batteryn osat ovat riittävän turvallisia varastoida kotiin ja ovat riittävän vakaita vastaamaan suuren mittakaavan tuotannon ja jakelun vaatimuksia ja ovat kustannustehokkaita. Olemme siinä vaiheessa yhtiön kasvua, että etsimme lisärahoitusta rakentaa suuren mittakaavan prototyyppejä ja myöhemmin valmistuskumppaneita, toteaa John Cushman Purduen yliopiston tiedotteessa.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 15.6.2017

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template