JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Purduen yliopiston tutkijoiden kehittämä uusi teknologia voisi tarjota helpon, edullisen ja ympäristöystävällisen latausmenetelmän sähkö- ja hybridiauton akuille. Siinä auton akusto elvytettäisiin nestemäisellä elektrolyytillä huoltoasemalla tapahtuvan tankkauksen tapaan.

Professori John Cushman esitteli tutkimustuloksia ”Redoksireaktioista sekoittumattomissa nesteissä huokoisen media - kalvottomissa akkusovelluksissa” äskettäisessä International Society for Porous Media -konferenssissa Rotterdamissa. Cushman on mukana perustamassa Ifbattery LLC:tä (IF-battery), joka kehittää ja on kaupallistamassa tekniikkaa.

Nykyiset sähköautot tarvitsevat sopiviin kohteisiin rakennettuja latauspaikkoja. Niiden toteuttaminen riittävässä määrin vaatii massiivista infrastruktuuria. IF-battery on kehitetty energian varastointiin tavalla, jonka avulla kuljettaja voisi täyttää sähköauton akun samoin kuin polttoainetta tankataan autoon. Tämä elvyttäisi akustossa käytetyn akkunesteen.

Käytetty akkuneste tai elektrolyytti voidaan kerätä talteen ja ladata uudelleen käyttöä varten. Menetelmän kehittäjät uskovat, että tekniikka sopisi lähes sellaisenaan nykyiseen polttoaineen jakelun infrastruktuuriin.

Menetelmään liittyvä virtausakku on ensimmäinen, jossa ei ole kalvoa, mikä vähentää kustannuksia ja pidentää akun käyttöikää. Kalvon likaantuminen voi rajoittaa latauskertojen määrää ja sen tiedetään myös aiheuttaneen virtausakkujen syttymisiä.

- IF-batteryn osat ovat riittävän turvallisia varastoida kotiin ja ovat riittävän vakaita vastaamaan suuren mittakaavan tuotannon ja jakelun vaatimuksia ja ovat kustannustehokkaita. Olemme siinä vaiheessa yhtiön kasvua, että etsimme lisärahoitusta rakentaa suuren mittakaavan prototyyppejä ja myöhemmin valmistuskumppaneita, toteaa John Cushman Purduen yliopiston tiedotteessa.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 15.6.2017

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

Kone näkee aina tarkemmin

Sulautetun konenäön järjestelmät yleistyvät nopeasti erityisesti IoT-ryntäyksen seurauksena. Kaikkialle halutaan lisää laiteälyä ja kuva-antureita. Suunnittelijoille kaikki tarvittavat elementit ja työkalut ovat jo valmiina.

Lue lisää...
 
ETN_fi @OfficeInsider When will Outlook 2016 for Mac support Google calendar?
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
 

ny template