JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Saksalainen Aaronian ja sen suomalainen maahantuoja Profelec järjestivät tänään Espoon Otaniemessä demon, jossa esiteltiin saksalaisyrityksen lennokkien tunnistusjärjestelmää. Järjestelmä löysi ja tunnisti Laajalahden päällä lentäneen pienen dronen hyvin nopeasti.

Aaronian DDS-järjestelmä (Drone Detection System) koostuu IsoLOG 3D -antennista, joka paikantaa lennokkien suunnan, liikkeen ja korkeuden 9 kHz - 40 GHz välisellä alueella, komentokeskuksesta, jossa spektrianalysaattori tunnistaa ohjelmiston avulla lennokit muista kohteista sekä jammerista, jonka lähetysteho on useita satoja watteja.

Jammeria ei Otaniemessä nähty, sillä sen käyttö edellyttää Viestintäviraston lupaa. Niitä ei asutuilla seuduilla helposti irtoa, jos hakijana ei ole joku julkinen toimija.

Aaronian edustajan mukaan tutkajärjestelmä löytää ja tunnistaa lennokit lähes sadan prosentin varmuudella. Järjestelmän kantama riippuu esimerkiksi lennokin säteilemän radiosignaalin voimakkuudesta, mutta yhdellä antennilla kantama on muutaman kilometriä.

DDS-järjestelmää käytetään tyypillisesti rajatun alueen jatkuvaan seurantaan. Laitteistolla voidaan tallentaa kaikki tapahtumat ja päivän aikana dataa syntyy pakkaamattomana noin teratavun verran. Tottakai ohjelmisto hälyttää kaikista löydöksistä.

Aaronianilla on laaja tietokanta, jolla drone voidaan hyvin varmasti tunnistaa RF-kuvion perusteella. Sen perusteella voi nopeasti tehdä arvion siitä, onko lennokki vaarallinen, ja mikä esimerkiksi sen kantama hyötykuorma on.

Älykkäissä lennokeissa on rakennettu varajärjestelmä jammereita varten. Mikäli spektri täyttyy häiritsevästä tehosta, lennokki voi olla ohjelmoitu lentämään takaisin lähtöpisteeseen tai määränpäähänsä.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template