JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston ainutlaatuinen Soletair-pilottilaitos käyttää hiilidioksidia uusiutuvien polttoaineiden ja kemikaalien tuottamiseen. Pilottilaitos on kytketty LUT:n aurinkovoimalaan Lappeenrannassa.

Hankkeen tavoitteena on todistaa kokonaisprosessin tekninen toiminta ja tuottaa tutkimuskäyttöön 200 litraa polttoaineita ja muita hiilivetyjä. Kyseessä on lajissaan ainut koelaitos, jossa koko prosessiketju aurinkovoiman tuotannosta hiilivetyjen valmistukseen tapahtuu yhdessä paikassa.

Koelaitos koostuu neljästä erillisestä yksiköstä: aurinkovoimalasta, hiilidioksidia ja vettä ilmasta erottavasta laitteistosta, vetyä elektrolyysin avulla tuottavasta osasta sekä synteesilaitteesta, jolla hiilidioksidista ja vedystä valmistetaan raakaöljyn korvaavaa ainetta.

Pilottikokoluokassa toimivan laitoksen yksiköt on suunniteltu hajautettua, pientä tuotantoa varten. Tuotantokapasiteettia voidaan kasvattaa lisäämällä yksiköiden määrää.

- Tutkimamme konsepti on esimerkki siitä, miten kemianteollisuus voi tulevaisuudessa sähköistyä. Fossiilisten polttamisen on loputtava vuoteen 2050 mennessä, mutta ihmiskunnan hiilivetyjen tarve ei kokonaan katoa”, sanoo professori Jero Ahola LUT:sta.

VTT ja LUT testaavat Soletair-koelaitosta kesän aikana. Pilotoinnin jälkeen synteesiyksikköä käytetään lähivuosien aikana useissa EU-hankkeissa. Projektin aikana kerätystä tiedosta on hyötyä teknologioiden kaupallistamisessa. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia syntyy esimerkiksi hiilen kiertotaloutta tai ylijäämäsähköä hyödyntäville yrityksille sekä kemikaalituottajille.

VTT ja LUT ovat investoineet laitteisiin yhteensä yli miljoona euroa. Tutkimusta rahoittaa Tekes ja joukko yrityksiä: ABB, ENE Solar Systems, Green Energy Finland, Proventia, Hydrocell, Ineratec, Woikoski, Gasum ja Trafi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template