JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Ihmisellä on tapana vastustaa kaikkea uutta ja tuntematonta, mutta Liikenneturvan robottiautotutkimuksen tulokset yllättävät silti. Suomalaiset suhtautuvat epäilevästi robottiautoihin, jotka tulevina vuosina tulevat vähentämään liikennekuolemia merkittävästi.

Liikenneturvan toukokuussa kerätyssä kyselyssä selvitettiin suomalaisten käsityksiä liikenteestä, turvatekniikasta ja robottiautoista. Lähes kuusi kymmenestä vastaajasta kokee hyvänä sen, että auton tekniikka huolehtisi automaattisesti nopeusrajoitusten noudattamisesta. 77 prosenttia taas toivoisi auton huolehtivan sopivan turvavälin pitämisestä edellä ajavaan.

Robottiautoihin suomalaiset sen sijaan suhtautuvat hyvin varauksellisesti. Noin joka toinen vastaaja kertoi pelkäävänsä, että robottiautot eivät riittävän hyvin osaa huolehtia kävelijöiden ja pyöräilijöiden turvallisuudesta. Noin neljä kymmenestä arveli robottiautojen vaarantavan liikenneturvallisuutta ja vain kolmannes uskoi yhteispelin robottiautojen ja perinteisen liikenteen välillä sujuvan ongelmitta.

Myöskään lapsia ei uskallettaisi laskea robotin huomaan. Vain noin joka seitsemäs suomalainen päästäisi tällä hetkellä itselleen läheisen alakouluikäisen lapsen yksin robottiauton kyytiin. Harva olisi valmis sallimaan oman asuinalueensa toimimisen robottiautojen testausalueena. Kahdeksan vastaajaa kymmenestä oli sitä mieltä, että robottiautot tulisi liikenteessä merkitä niin, että ne on helppo huomata muun liikenteen seasta.

Tulokset osoittavat, etteivät suomalaiset tunne robottiautojen edellyttämää tekniikkaa eivätkä toisaalta niitä testausvaatimuksia, jotka autoelektroniikkaan kohdistuvat. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanenkin pääsee tekemään johtopäätöksen, että kuljettaja tulee vielä pitkään olemaan ajoneuvon älykkäin ominaisuus.

Totuus lienee juuri päinvastainen. Kuljettaja on aina ajoneuvon ja ajamisen heikoin lenkki. Robottiautojen kannalta ongelmallista on erityisesti se, että ihmiskuljettaja ei noudata liikennesääntöjä, ja tekee lisäksi hitaasti epärationaalisia ratkaisuja.

ADAS-järjestelmiä ja robottiautojen tekniikkaa kehittävät haluavat siksi hyödyntää tekoälyä ja koneoppimista, jotta järjestelmät oppivat liikkumaan teillä yhdessä ihmisten kanssa. Käytännössä järjestelmistä pitää tehdä niin älykkäitä, että ne osaavat reagoida tyhmempien ihmisten toimintaan. Se vienee vielä useita vuosia.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

GDPR tulee – oletko valmis?

Tietoturva on parhaimmillaankin ikävä tehtävä: Keinot toteuttaa se ovat kalliita, vievät aikaa ja lisäävät energiankulutusta. Samalla kyse on olennaisesta tekijästä, kun laitteita liitetään yhteen osana Teollisuus 4.0.-, esineiden internet- tai pilvitekniikoita. Tietoturva määritellään uudessa EU-direktiivissä GDPR.

Lue lisää...
 
ETN_fi Kanadalaislasten vuoro oppia koodaamaan micro:bit-korteilla. https://t.co/0iVaMmV1zs
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
 
 

ny template