JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Ihmisellä on tapana vastustaa kaikkea uutta ja tuntematonta, mutta Liikenneturvan robottiautotutkimuksen tulokset yllättävät silti. Suomalaiset suhtautuvat epäilevästi robottiautoihin, jotka tulevina vuosina tulevat vähentämään liikennekuolemia merkittävästi.

Liikenneturvan toukokuussa kerätyssä kyselyssä selvitettiin suomalaisten käsityksiä liikenteestä, turvatekniikasta ja robottiautoista. Lähes kuusi kymmenestä vastaajasta kokee hyvänä sen, että auton tekniikka huolehtisi automaattisesti nopeusrajoitusten noudattamisesta. 77 prosenttia taas toivoisi auton huolehtivan sopivan turvavälin pitämisestä edellä ajavaan.

Robottiautoihin suomalaiset sen sijaan suhtautuvat hyvin varauksellisesti. Noin joka toinen vastaaja kertoi pelkäävänsä, että robottiautot eivät riittävän hyvin osaa huolehtia kävelijöiden ja pyöräilijöiden turvallisuudesta. Noin neljä kymmenestä arveli robottiautojen vaarantavan liikenneturvallisuutta ja vain kolmannes uskoi yhteispelin robottiautojen ja perinteisen liikenteen välillä sujuvan ongelmitta.

Myöskään lapsia ei uskallettaisi laskea robotin huomaan. Vain noin joka seitsemäs suomalainen päästäisi tällä hetkellä itselleen läheisen alakouluikäisen lapsen yksin robottiauton kyytiin. Harva olisi valmis sallimaan oman asuinalueensa toimimisen robottiautojen testausalueena. Kahdeksan vastaajaa kymmenestä oli sitä mieltä, että robottiautot tulisi liikenteessä merkitä niin, että ne on helppo huomata muun liikenteen seasta.

Tulokset osoittavat, etteivät suomalaiset tunne robottiautojen edellyttämää tekniikkaa eivätkä toisaalta niitä testausvaatimuksia, jotka autoelektroniikkaan kohdistuvat. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanenkin pääsee tekemään johtopäätöksen, että kuljettaja tulee vielä pitkään olemaan ajoneuvon älykkäin ominaisuus.

Totuus lienee juuri päinvastainen. Kuljettaja on aina ajoneuvon ja ajamisen heikoin lenkki. Robottiautojen kannalta ongelmallista on erityisesti se, että ihmiskuljettaja ei noudata liikennesääntöjä, ja tekee lisäksi hitaasti epärationaalisia ratkaisuja.

ADAS-järjestelmiä ja robottiautojen tekniikkaa kehittävät haluavat siksi hyödyntää tekoälyä ja koneoppimista, jotta järjestelmät oppivat liikkumaan teillä yhdessä ihmisten kanssa. Käytännössä järjestelmistä pitää tehdä niin älykkäitä, että ne osaavat reagoida tyhmempien ihmisten toimintaan. Se vienee vielä useita vuosia.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template