JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtamassa SEMTEC-hankkeessa kehitettiin aiempaa nopeampia, tarkempia ja ketterämpiä laskentatyökaluja ja -menetelmiä. Tämä mahdollistaa kalliin ja aikaa vievän prototyyppivaiheen jättämisen pois sähkömekaanisessa teollisuudessa.

Suomalainen teollisuus saa tästä kilpailuetua, kun sähkömoottoreiden ja -generaattoreiden sekä muuntajien tuotekehitys nopeutuu ja päästään edullisemmin kustannuksin markkinoille. Hankkeen tuloksena syntyy myös hiljaisempia ja energiatehokkaampia koneita.

SEMTEC-hankkeen tärkein tulos on uudet laskentamenetelmät, jotka ovat nyt ensimmäistä kertaa teollisuudessa hyödynnettävässä muodossa ja käytettävissä teollisuuden omilla työkaluilla. Hankkeessa tuotettiin innovatiivisia ja tarkkoja menetelmiä värähtelyiden ja melun torjumiseksi sekä laitteiden energiatehokkuuden parantamiseksi.

Tuloksista hyötyy erityisesti sähkömekaaninen teollisuus, joka valmistaa sähkömoottoreita ja -generaattoreita ja muuntajia. Myös tutkimuksen ja teollisuuden yhteistyö lisääntyy, kun kaikki tulokset ovat saatavilla kaikille avoimen lähdekoodin Elmer-ohjelmiston kautta.

Esimerkiksi hissien ja muuntajien tuottamaa melua päästään pienentämään. Tämä mahdollistaa häiritsevän ja väsyttävän melun vähentämisen kodeissa ja työpaikoilla.

Erityisesti sähkömagneettisessa laskennassa on käynnissä murros, kun tietokoneiden laskentateho kasvaa ja avoimen lähdekoodin ohjelmistojen käyttö lisääntyy. Vanhat ohjelmistot eivät usein taivu uuteen rinnakkaislaskennan maailmaan.

Hankkeessa käytettiin Elmer-työkalua, joka on CSC:n avoimen lähdekoodin elementtimenetelmään perustuva (Finite Element Method, FEM)-ohjelmisto. Se mahdollistaa tehokkaan rinnakkaislaskennan ja monien fysikaalisten ilmiöiden keskinäisen kytkennän.

Hanke alkoi helmikuussa 2015 ja päättyy nyt toukokuussa. Siinä ovat olleet mukana ABB, Kone, Konecranes, Trafotek, Sulzer Pumps Finland, Ingersoll-Rand Finland ja Tieteen tietotekniikan keskus CSC. Tutkimuslaitoksista mukana olivat VTT, Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto. SEMTEC-hankkeen rahoitti Tekes ja projektiin osallistuneet yritykset ja tutkimuslaitokset.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template