JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Pelialan ohjelmistotuottajana menestynyt Umbra julkistaa keränneensä alkukesästä päättyneellä rahoituskierroksella yhteensä kolme 3 miljoonaa euroa. Umbra kehittää uutta ohjelmistoa, jolla voidaan esittää reaaliajassa mitä tahansa 3D-sisältöä millä tahansa laitteella.

Uusien rahoittajien joukkoon lukeutuu sekä yksityishenkilöitä että yrityksiä, kuten pääomasijoittajat Inventure, Lifeline Ventures ja Initial Capital. Umbran kunnianhimoisena tavoitteena on luoda toimialasta riippumaton teknologiastandardi, joka vastaa tulevaisuudessa yleistyvän 3D-sisällön vaatimuksiin.

- Kehitämme teknologiaamme mahdollistamaan erittäin suurten 3D-mallien tallentamisen, suoratoiston ja kuvantamisen vaivattomasti. Käytössämme on jo toimiva prototyyppi, joka tullaan ensin julkaisemaan suurten pelimoottorien kuten Unityn ja Unrealin yhteydessä. Haluamme tuoda 3D:n kaikkien ulottuville kehittämällä ohjelmistoa yhä useammalle alustalle ja yhä useamman käyttäjän tarpeisiin, kertoo Umbran toimitusjohtaja Otso Mäkinen.

Maailmanmarkkinoilla kysyntä Umbran 3D-teknologialle on kasvussa. Googlen ja Applen kaltaiset suuryritykset ovat jo aloittaneet ympäröivän maailman virtuaalisen mallintamisen, vaikka suurten tiedostomäärien käsittely ei vielä nykyisellä kuluttajateknologialla ole mahdollista.

Kehitteillä oleva uusi teknologia perustuu Umbran olemassa olevaan näkyvyysoptimointiohjelmaan, joka mallintaa 3D-ympäristön keskittäen prosessointitehon vain käyttäjälle kulloinkin näkyvillä olevaan sisältöön. Nykyistä ohjelmistoa on käytetty jo vuosien ajan mallintamaan sisältöä suuren tuotantoluokan videopeleissä ympäri maailman.

Jatkossa Umbran teknologia taipuu yhä useamman toimialan käyttöön. Sen avulla voidaan ratkoa esimerkiksi 3D-skannauksen haasteita, joissa vaaditaan tehokasta ohjelmistoa valtavien ja monimutkaisten tiedostojen käsittelyyn. Tulevaisuuden käyttökohteita Umbran ohjelmistolle ovat muun muassa karttasovellukset, simulaatiot sekä rakenne- ja arkkitehtisuunnittelu, joissa voidaan luoda yksityiskohtaisia 3D-malleja todellisista kohteista, kuten rakennuksista ja kaupungeista.

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

IoT-suunnittelusta demokraattisempaa – avoimen koodin korteilla ja yhteisöjen tuella

Avoimen koodin ohjelmistojen rinnalle ovat tulossa avoimen koodin laitteistot ja kortit. Niiden ja suunnittelijayhteisöjen avulla yhä useampi rakentelija voi saada IoT-suunnittelunsa valmiiksi tuotteeksi asti.

Lue lisää...
 
ETN_fi Langaton anturi kertoo betonin kosteuden https://t.co/QF085IazLJ @MatoEngineering @japikas @FinnBuild
ETN_fi Phoenix Contact ostaa kaksi saksalaista yritystä: SKS Kontakttechnik keskittyy sähkömekaniikkaan, Pulsotronic GmbH… https://t.co/AfQDWxGQ6x
ETN_fi First truly black solar modules roll off industrial production line @AaltoUniversity https://t.co/ym11lOA2lL
ETN_fi Telian toimitusjohtaja: 5G-datassa kokeillaan uusia hintamalleja https://t.co/we8ryxGl4D @teliafinland
 
 

ny template