JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Pelialan ohjelmistotuottajana menestynyt Umbra julkistaa keränneensä alkukesästä päättyneellä rahoituskierroksella yhteensä kolme 3 miljoonaa euroa. Umbra kehittää uutta ohjelmistoa, jolla voidaan esittää reaaliajassa mitä tahansa 3D-sisältöä millä tahansa laitteella.

Uusien rahoittajien joukkoon lukeutuu sekä yksityishenkilöitä että yrityksiä, kuten pääomasijoittajat Inventure, Lifeline Ventures ja Initial Capital. Umbran kunnianhimoisena tavoitteena on luoda toimialasta riippumaton teknologiastandardi, joka vastaa tulevaisuudessa yleistyvän 3D-sisällön vaatimuksiin.

- Kehitämme teknologiaamme mahdollistamaan erittäin suurten 3D-mallien tallentamisen, suoratoiston ja kuvantamisen vaivattomasti. Käytössämme on jo toimiva prototyyppi, joka tullaan ensin julkaisemaan suurten pelimoottorien kuten Unityn ja Unrealin yhteydessä. Haluamme tuoda 3D:n kaikkien ulottuville kehittämällä ohjelmistoa yhä useammalle alustalle ja yhä useamman käyttäjän tarpeisiin, kertoo Umbran toimitusjohtaja Otso Mäkinen.

Maailmanmarkkinoilla kysyntä Umbran 3D-teknologialle on kasvussa. Googlen ja Applen kaltaiset suuryritykset ovat jo aloittaneet ympäröivän maailman virtuaalisen mallintamisen, vaikka suurten tiedostomäärien käsittely ei vielä nykyisellä kuluttajateknologialla ole mahdollista.

Kehitteillä oleva uusi teknologia perustuu Umbran olemassa olevaan näkyvyysoptimointiohjelmaan, joka mallintaa 3D-ympäristön keskittäen prosessointitehon vain käyttäjälle kulloinkin näkyvillä olevaan sisältöön. Nykyistä ohjelmistoa on käytetty jo vuosien ajan mallintamaan sisältöä suuren tuotantoluokan videopeleissä ympäri maailman.

Jatkossa Umbran teknologia taipuu yhä useamman toimialan käyttöön. Sen avulla voidaan ratkoa esimerkiksi 3D-skannauksen haasteita, joissa vaaditaan tehokasta ohjelmistoa valtavien ja monimutkaisten tiedostojen käsittelyyn. Tulevaisuuden käyttökohteita Umbran ohjelmistolle ovat muun muassa karttasovellukset, simulaatiot sekä rakenne- ja arkkitehtisuunnittelu, joissa voidaan luoda yksityiskohtaisia 3D-malleja todellisista kohteista, kuten rakennuksista ja kaupungeista.

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Teollisella internetillä vauhtia MRO-prosesseihin

Teollista internetiä (IIoT) käyttämällä voidaan parantaa ei-tuotannollisiin hankintoihin liittyviä MRO-prosesseja (Maintenance, Repair, Operating) eurooppalaisen Teollisuus 4.0 -ohjelman määrittämissä raameissa. Artikkelissa luodaan katsaus eräisiin IIoT-teknologioihin ja sovelluksiin, jotka ovat avainasemassa tässä murroksessa. (Artikkelin 1-osa ilmestyi marraskuussa.)

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template